fredag 9 augusti 2013

Det bästa med hela sommaren

är att jag har så fullt upp så jag inte hinner titta på nyheterna, eller svensk TV överhuvudtaget. 

Idag är jag hemma i stan, dels för tvätten, dels för den sista av sommarens flyttar för mina barn,  från magasin till nytt hem. Så medan jag äter en nätt måltid och väntar på tumlaren sätter jag reflexmässigt på TV nyheterna, och gosh - genast infann sig UFO-larmet. Det svindlade vilt en stund! Är det jag eller svensk TV som är från planeten bizzarro, ni avgör!

1. Stefan Borg rapporterar från Egypten där militärens tålamod med Mursianhängarna  väntas sina, men än så länge sägs relativt lugn råda. Trots, säger Stefan Borg, att " det alltid föreligger en risk, när muslimerna brukar komma ut från moskéernas fredagsbön i uppjagad stämning." ???? Misstog mig alltså när jag trodde Guds hus var till för kontemplation och stilla bön. Och inte uppvigling.

2. Det är vansinne, men 56 % av landets kommuner har bostadsbrist för ungdomar. En desperat bostadssökande ung man intervjuades om hur omöjligt det är att hitta hitta nånstans att bo. Och om man överhuvudtaget lyckas spana upp ett lika oglamoröst som sällsynt tak över huvudet så är det rå-dyrt. Och kraven på de unga så höga, att endast lugna, rökfria ungdomar med stadig inkomst, jättegoda referenser och  fast anställning kommer på fråga. Arrogansregeringen har verkligen lagt mödan till och initierat 65 (!) utredingar om bristen på bostäder under sina 7 år vid makten.

Jag kan inte annat än råda studenterna att söka boende på flyktingkvot, bibbidi-babbidi-boo, så har du fått dig en herrgård innan du hinner blinka - vi andra betalar! Där kan du utan identitet bete dig hur f-n som helst, elda, slåss, gnälla, klaga och begå våldsbrott utan hinder.

3. En ung kvinna med ett nyfött spädbarn och en invandrad arbetslös man, är bestört och besviken på socialen(!) för att de måste bo på dryga tio kvadratmeter. Man får höra kvinnan ringa till en socialsekreterare och kräva bostad. Med darr på läppen säger sedan reportern att "detta skulle vara deras lyckligaste tid.....", och så zoomar filmaren in de två föräldrarna med babyn på de två sängarna som utgör möblemanget.  Min fråga: kom barnet och lägenhetsfrågan, och att socialen inte är en bostadsmäklare, som en överraskning för de vuxna? Och vem tycker de borde ha planerat för ett litet barns ankomst? Socialen? Eller skattebetalarna?



2 kommentarer:

  1. Själv brukar jag spela in de handfull TV-program som jag vi se så jag kan se dem när det passar. Igår skulle jag titta på ett men råkade fastna på SvT1 och Dox-favoriter: Inside job om finanskrisen i USA. Mycket bra dokumentär som visar dubbelspelet runt de finansiella marknaderna och som pekar ut de verkliga bankstrarna. Här sparkades det till höger och ännu mera till höger där det visades att upptakten till krisen började under demokraterna och blommade ut under republikanerna. Bara förvånad att en så bra och neutral dokumentär gick på SvT, ett av kulturmarxismens centra.

    SvaraRadera
  2. Antagligen nån som köpt in, och inte vetat vad de köpte.

    SvaraRadera