måndag 20 maj 2013

Som en gummiboll


kommer 60-talet tillbaks till oss.  Att stoppa in en socka för att få juste volym på håret,det minns jag. 

Min storasyster stoppade allt möjligt under tuperingen, fast inte livsmedel som en del kreativa töser gjorde. Man tager vad man haver var modellen, doughnuts, bitringar, eller helt enkelt det man på skånska kallade fransbröboullar. Det gick rysarstories om unga tjejer som av bekvämlighet sov ett antal nätter med brödbiten kvar i kalufsen, sprayade på med en lika effektiv som billig blandning av strösocker och vatten för hållfastheten. Steg  sen upp och gick till plugget lika snygg som dan innan. Tidningarna rapporterade om ruttnade småfranskor som  det kröp små ettriga maskar ur - och rakt in i hjärnan.   

Det var verkligen hårda bud i Mellerud.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte samma detaljkunskap som du, men vet att det talades om sisådär ett halvt franskbröd i det upptuperade håret. Högt blev det och jag hörde också talas om maskarna, fast vi sa pådingar (fluglarver). Hörde inget om att de kröp in i hjärnan, men det är kanske det vi skördar nu. Går den typen av skador i arv?

    Skogis.

    SvaraRadera
  2. Det måste vara så. Ärftliga pådingar, först äter dom upp allt håret, vartenda strå, sen går de in i de så blankpolerade hjässorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää... vår statsminister?

      Skogis.

      Radera
  3. Ja somliga kallar visst hen för det, men inte jag.

    SvaraRadera
  4. Men det stämmer ju faktiskt helt och hållet, och statsministern är lika kal inne i bollen som utikring.

    SvaraRadera
  5. Det passar bra idag också Carina, jag har den finskamerikanske sångaren Bobby Vee som mina "tre skivor till kaffet" idag, som nyss publicerats. Där är den gamla låten Rubber Ball en av dessa tre.
    Samma låt som en finländare sjöng på svenska. Han var kanske Finlandssvensk, jag har glömt vad hen hette just nu. var det inte Mika någonting?

    SvaraRadera