tisdag 19 februari 2013

När Amelia Adamo kunde reta upp mig igen,

då visste jag att det fanns hopp om ett liv efter detta.  Den dag jag ger upp vämjelsen över ytlighet, girighet, von-obensk fisförnämhet och nyrikedom, det är den dag jag slutar andas.

Satt i ett väntrum och läste M-magasin, kom till insändarsidan, det var Catrine Sjöberg som skrivit in om en sak som mycket ofta stör mig själv. Alla dessa glassiga magasin och alla flashiga tidningar med pråliga annonser om kläder, smink, resor, möbler och ting som beskrivs som livets nödtorft, men kostar minimum en sjuksköterskas halvårslön före skatt.

Catrine Sjöberg skriver:-Såg Amelia Adamo(tidningspampen som äger bla M-magasin) på morgonprogrammet i TV4. Det berättades om resor där hon (-Adamo-) rekommenderar det senaste som nu var "inne", så kallade 3G resor, det vill säga tre generationer som reser tillsammans. Det låter ju väldigt bra, men hur många tror du har den ekonomiska möjligheten idag? Kan du tänka dig hur en medelinkomsttagare känner sig när du sitter där i TV-soffan och säger som en självklarhet att mor- och farföräldrar ska betala resor för sina barn och barnbarn.

 Vad tror ni nu att denna Adamo svarar på detta? Att hon ångrar sig att hon uttryckt sig enfaldigt, att det mäktiga och juvelbetyngda livet gjort henne känslostörd, att det var klumpigt av henne att redan ha glömt bort hur det är att ha ingenting och att vara ingen? I så fall måste jag göra er också besvikna.

Amelia Adamo, några rader nerkortad:-"Mitt resonemang om 3G=tre generationer reser tillsammans oftast betalt av far- och morföräldrar, gick ut på att berätta om en växande trend. Självklart tror jag inte att folk har råd att åka med tio barnbarn till mer eller mindre dyra resmål. Men kanske har man råd att åka med tre barnbarn till Trosa?  Mitt prat var inspirerande, inte aningslöst. Jag vet att det finns många som inte har råd. Men att då avstå ifrån att berätta vad som sker i åldersgruppen 55+ av hänsyn till dem är inte journalistik."


Suck. Hur vågar denna lilla snipiga läsare Catrine Sjöberg ifrågasätta Amelia Adamo! Vet inte Catrine Sjöberg att Amelia Adamo är journalist, att hon minsann gått på dess journalisthöghetsskola, och att detta gjort henne och andra journalister till världsmästare på att veta vad man ska tala om, och dessutom när, och framför allt hur. BAH!!

PS Kan nån tala om för Adamo vad det kostar att resa med tre barnbarn till Trosa över en helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar