måndag 30 juli 2012

Sparka alla tillväxtverkets chefer och lägg ner den undermåliga verksamheten.

Just idag skrev Argus:

-"Nu är det så att politiker har samma förhållningssätt till skattepengar som alkoholister har till spriten - missbruk och när väl elefantiasis har slagit klorna i de små liven så hade de inte vett att sluta i tid."
Spot on, Argus!
Det gäller i synnerhet verksanställda också.
Idag när jag hörde nyheterna om de makalösa frosserierna som tillväxtverket unnat sig själva på allas vår bekostnad, rann sinnet fullkomligt över mig. 
Nu måste det vara nock. 
Hur ända in i glödheta förväntas en svensk arbetare orka blod, svett och tårar för i ena ändan en massa rikertar som lever räkmacka, och i andra ändan en massa invandrade livstidsförsörjningsbehövande.
Svartjobbare - det är såna som får vatten på sin kvarn varje gång vi läser sånt här.


De tre bästa kommentarerna från DI:
1. Sparka generaldirektören och finanschefen,kasta ut revisionsbyrån och avsätt styrelsen.
Det behövs ingen utredning för att konstatera att pengar har festats upp som borde ha kommit verksamheten till godo.Man har inte slösat bort pengar utan försnillat skattebetalarnas tillgångar!



2. Oseriös myndighet

Efter många försök fick jag till slut kontakt med detta sk Tillväxtverk. Berättade att vi var ett växande lönsamt företag med många anställda med mera. Svaret var att jag skulle besöka deras hemsida. Ok... Besökte hemsidan och såg att set stod några intressanta saker så jag kontaktade Tillväxverket igen. Bollades runt mellan 5-6 personer som antingen var lediga eller på nån slags anna frånvaro från jobbet (spa kanske?). Till slut fick jag svar från någon som meddelade mig att de inte jobbade med hjälp och tillväxt åt företag utan bara åt kommuner (!). Lite smått förvånad över hur en kommun kan växa utan att företagen gör det bestämde jag mig för att konstatera att Tillväxverket bara är en fasad som syftar till att låtsas främja företagande och tillväxt men som i realiteten bara hjälper kommuner som är deras målgrupp. Att de nu tydligen sprätter miljoner på fester och lyx till sina anställda är ingen överraskning. Det bästa riktiga tillväxtverket för oss företagare ser ut att fortsätta vara att skatteplanera istället för att göda såna här totalt verkningslösa skattefinansierade projekt som Tillväxtverket.





3. Alla myndigheter måste visa resultat.

Redosvisa handlingsplan/affärsplan. Redovisa åtgärder. Redovisa vad man vill åstadkomma. Redovisa utfall.

Måtte detta bara vara lugnet före stormen som jag hoppas hela tillväxtverket drabbas av. Man ska inte önska ont, men nu for ju jävulen i mig, så jag önskar av hela hjärtat alla chefer på tillväxtverket en  lååååång framtid i Fas tre.


svd di norrbottenskuriren SR aftonbladet norran hd expressen

7 kommentarer:

  1. Bland det värsta är att de flesta bara rycker på axlarna och säger nåt i stil, "jaha, en skandal till, men man är ju van". Eller en kommentar som att de jobbar säkert hårt och de har nog förtjänat det. ---(Plats för gråt o tandagnisslan över människors enfald)---
    Sen återgår de flesta att diskutera och dissekera de verkliga skandalerna. Som vilken kändis som är ihop med vem, eller om Viktoria är med barn igen. Jag suckar och gnisslar faktiskt bokstavligt talat tänder av ilska. Jag skulle vilja ta tag om axlarna i större delen av svenska folket och skaka om dom ordentligt. Men efter att hjärnan har ramlat på plats igen, så är väl allt som vanligt. Härmed utstöts ett elektroniskt vrål av frustration och en vanmäktig känsla av hjälplöshet. Skogis.

    SvaraRadera
  2. Vanmakt, det är precis det jag känner, och som jag tror förlamar stora delar av Sverige och världen.
    Det MÅSTE gå att göra nåt åt sånt här dårskap.

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om inte vi har passerat the tiping point. Nu är det förmodligen så många som parasiterar på våra skattepengar att slöseriet kommer att fortsätta tills allt faller.
    Tjänstemän och politiker borde börja varje dag med att lägga handen på hjärtat och lova att väl förvalta våra liv. För det är ju vad det handlar om. Skatten är våra liv i form av den tid vi lagt ner för att arbeta in den.
    Det är skamligt hur allt fler tycks tro att pengar är nåt som trycks upp efter behov.

    SvaraRadera
  4. Anna, jag mår verkligen fysiskt illa av parasiterna.

    SvaraRadera
  5. Att Bonniersfären släpper en nyhet om slöseri på en obskyr myndighet samtidigt som Migrationsverket höjer sin prognos "för antalet nya asylsökande från 34 000 till 38 000 i år, och från 33 000 till 41 000 nästa år" får i alla fall konspirationsteoretikern i mig att vakna. Tillväxtverket har under TVÅ ÅR blåst 7,5 MSEK på personalen medan Migrationsverket kostar 1 MSEK PER TIMMA. (http://www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001009/bu10_12.pdf)

    Nej, man ska inte slösa med skattepengar men bortsett från den krona eller två detta kostade mig så är det enda negativa att jag blev utan en glad kväll på Grand Hôtel. När det gäller det andra slöseriet så kostar det en tusing eller två i DIREKTA ÅRLIGA utgifter. De indirekta konsekvenserna kan vi läsa dagligen på alla ställen (här till exempel) utom i fulmedia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min ilska i detta gäller mer deras inställning till skattepengar och deras användning. Du, Argus, har helt rätt, det finns bra mycket värre saker att reta upp sej på eller förfasas över. Kanske var den nyheten om tillväxt-verket en dimridå för att dölja än värre saker. Jag retade upp mej på bägge, men hur många läser om det på nätet och ser lite mer vad som händer? Som tex. de fyra "svenskarna" som är misstänkta att ha våldtagit en ung norska i Turkiet. Inte helt etniskt svenska namn på dom inte. Skogis

      Radera
  6. Tillväxtverket försnillar miljarder varje år på fullständigt absurda projekt . De flesta handlar om företagsutvecklig som skall drivas av kommuner och regioner. Pengarna går till möten, middagar, vin ock konferens. Där talar man om företag, men företag får inte vara med!!
    Det hela är ett hån mot landets företag och ett skickligt driven lobbyverksamhet för mer pengar till fest, med tillväxt som argument. Lägg ner detta nu och vi skulle kunna använda alla dessa miljarder till något positivt

    SvaraRadera