tisdag 17 januari 2012
Hör här nu mr Gigolo, och alla andra i sjöfatsnäringen, dags att vakna nu - typ redan.
Två plan befann sig på ungefär 11 000 meters höjd sydväst om Östersund. SAS-planet var på väg från Evenäs till Oslo, medan Finnairplanet var på väg från Toronto i Kanada till Helsingfors. Planen flög på skärande kurser. Flygtrafikledningens hjälpmedel, funktioner, verktyg och säkerhetsnät blev inte använda och uppmärksammade i tid.
Tillbudet ägde rum i juli 2010 och nu har statens haverikommission undersökt orsaken.
Flygledningens radardatabaserade varningssystem larmade, vilket innebar att en röd ram tändes runt etiketterna för båda flygplanen på radarskärmen. Ungefär 30 sekunder senare anropade flyg-ledaren Finnairplanet med instruktioner om att omedelbart sjunka till en lägre flygnivå, vilket inte besvarades. Därefter anropades SAS-planet med instruktionen att stiga, vilket besvarades omedelbart.
Liv kunde tack och lov räddas.
Orsaken till tillbudet var trötthet.
Trötthet?
Total fysisk och psykisk utmattning på grund av flygbolagens krav på omänsklig effektivitet som förslavar och utmattar personalen, om ni frågar en med egen erfarenhet.
På kryssningsfartygen verkar besättningen inte så "trötta" när de minglar runt i cocktailbaren.......
OP
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Dessutom är alla passagerarplan utrustade med ett antikollisionsystem, TCAS.
SvaraRadera/Plutten
Det är bra. Sånt skulle varenda människa ha, speciellt fundamentalistiska religiösa människor och alla andra fanatiker. Inopererat som ett chip liksom.
SvaraRaderaJo det låter ju smart med chipet. Fast det skulle väl leda till att alla skulle bli singlar till slut eller hur?
SvaraRadera-Warning, warning, MILF ahead, MILF ahead
-Turn Left, Turn Left
-Clear of Conflict, Clear of Conflict
:-)
/Plutten
http://www.youtube.com/watch?v=z-6zF9PEtdU