tisdag 17 januari 2012

I Norran snackar man väsentligheter.


norran, Skellefteå, tar idag upp en superintressant insändare om ungdomar som har en diffus uppfattning om vem som betalar samhällets service.
Jag vill gå ännu längre - svenskar har en skamligt låg förmåga att se kausaliteten.
Medicin, skolböcker, snöröjning, vård, omsorg.....
Allt är inte "gratis".

Men svenskar har en "blind fläck".
Och det börjar på dagis.
Pärlplattorna, en masse, trillar ur burken ut över hela golvet. Personalen tar fram dammsugaren, suger upp, och säger - vi beställer nya.
Hur ska människor som kommer hit och får allt "gratis" förstå, när vi inte ens själv fattar tingens ordning. Nån måste betala.
Och det är du och jag.

Och om ungdomar går ut gymnasiet utan att ha en susning om denna elementära samhällskunskap, då jäklar i min lilla låda, är det hög tid att ingripa på högsta nivå.

2 kommentarer:

  1. "Fader förlåt dem ty de veta icke"?

    När jag tänker på att det är den här generationen som ska ta hand om oss när vi blir gamla tänker jag "Skynda till min hjälp, Herre, du min frälsning".

    SvaraRadera
  2. Jag ska själv snacka med hundarnas veterinär, hon är baddare på barmhärtighetsmord.

    SvaraRadera