torsdag 24 november 2011

Alliansens destruktiva daltande.


– Han förstod ingenting, blev jättestressad och nervös och de förstod inte vad han ville säga, det blev katastrof, berättar Suha, från Libanon, om när hennes man ringde 112 när deras son blev plötsligt sjuk.
Suhas man pratar lite svenska, men blev stressad och nervös av nödsituationen och hade svårt att göra sig förstådd, så deras son fick ta över samtalet.
– Han kan svenska, bättre än alla i familjen och han fortsatte samtalet när hans pappa ringde.
Och.
Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaad ska vi andra göra åt detta?

SOS Alarm har fått kritik för att den som inte pratar svenska, har mycket svårt att över huvudtaget komma i kontakt.

Eftersom SOS personal bara pratar svenska och engelska, väljer många arabisktalande istället att ringa till ringer sjukvårdsupplysningens tjänst på arabiska.

Vi har haft invandring i Sverige, hur länge?
Och aldrig haft några problem med människor som inte klarar av att leva livet i vårt land.
Hur gjorde italienarna, grekerna, sydamerikanerna, finländrarna, jugoslaverna...?

Med de arabisktalande är det annorlunda.
Krav på arabisktalande finns överallt, egna vårdcentraler, egna äldreboenden, egna badtider, poliser ska tala arabiska, och nu SOS?
De verkar så obegripligt arga och missnöjda med att de invandrat till ett land som inte är som det de kommer ifrån.



Sveriges Radio

6 kommentarer:

  1. Ja du, vi skulle ju kunna försöka kommunicera på ärans och hjältarnas språk med en larmcentral i Långtbortistan, om det nu finns sådana.

    Just nu är det Alliansen som daltar men de andra var inte mycket bättre. Visserligen införde ministären Carlsson ett stopp men det var ett tag sedan och nu sjunger alla riksdagspartiet utom ett invandringens lov.

    SvaraRadera
  2. När det beträffar språkförbistring,har jag ett aktuellt ärende från Apoteket nu på förmiddagen...
    Först en lång väntan innan det äntligen kommer upp nummer 156...
    Glad i hågen fram till disken för att hämta ut,de mediciner som aldrig finns på lager(du får återkomma om några dagar).Nu var det alltså ääänntligenn dags..
    Vad inträffar....jo ett "nysvenskt ensamkommande barn" från "långtbortifrån" skulle betjänas samtidigt.Nu bar det sig inte bättre,än att denna skäggiga individ,endast talade sitt hemlands vilda tungomål.Med anledning härav,måste nu HELA personalen sammankallas, för att söka tyda vad denne vilsekomne önskade.Samtidigt som jag stod där stressad och orolig,för att man under tiden kanske hann lappa min bil.
    Det hela avslutades efter c:a 10 minuter,och jag fick min verksamma medicin,men med ett prispålägg om 18:-,för att det tillhörde den verksamma arten...(alltså inget piratpreparat utan verkan )
    Ibland blir man en aning stressad,men så skall det tydligen vara i nya mångkulturen!!

    SvaraRadera
  3. I Sverige talar man svenska. Lär kamelskötarna det.

    SvaraRadera
  4. Lars, min ömma punkt är apoteken, med eller utan skäggiga bäbisar, är apotek något som ger mig frossa flera dagar innan jag ska dit. Inte minst dina redan nämnda poäng om slut på lagret, de oändliga köerna, och billigare alternativ annars få man betala mellanskillnaden (!), men också saktmodigheten. Varför skrider famaceupter fram som på tunga fjät, och sen klistrandet och vikandet och avbockandet och dubbelkontrollerandet. Det är inget för en människa som älskar när saker och ting händer, jag kan rent av bli sjuk av det.

    SvaraRadera
  5. Dessutom har man nu fått ett nytt datasystem,som de anställda inte behärskar.Men vad jag förstått av svaren på mina frågor är,att alla mina data lagras oavsett om jag gjort inköpen i Emmaboda eller Luleå...Dessutom alltid den dumma fråga som följer.Har du inte mer kvar av dessa tabletter ??
    En fråga som retar,när man söker kombinera inköpen av de olika recepten,och därmed spara in något besök hos dem...Till sist märks det att vi två stammar ur samma landskap,även hos mig uppstår gåshud....

    SvaraRadera
  6. Gåshud, jäpps, det är det vi får Lars, av galenskap och idioti.

    SvaraRadera