tisdag 4 oktober 2011

what will they be, will she be pretty, will he be rich...?


Valet av namn speglar ­föräldrarnas drömmar.
Att välja namn till sitt nyfödda barn är en stor sak för föräldrar. De flesta föräldrar väger in många olika aspekter när de ska välja namn till sitt barn.


Idag är det pensionärsnamnen som har revival.
När mina barn föddes så la jag vikt vid att namnen skulle kunna uttalas på alla språk, ville ju vara internationell då på 80-talet.
Men det funkar faktiskt.
Ifjor var det Maja och Oscar som var de hetaste namnen på doplistan.
Själv avskyr jag mitt eget namn nu.
Var stolt då jag var barn, och ingen annan hette likadant.
Urtrött på det, blev jag när jag spenderade alla mina tonårssomrar i Italien, och varje danskavljer sken upp, och trodde han var den förste som kommit på vad mitt namn betyder på italienska.
Efter att namnet 1986 blev mainstream och kom på namnsdagslistan, har jag velat byta bort det.
Hade jättegärna velat heta Lykke, Contenta, Allegra, Vera.
Nåt som betyder nåt, nåt som man vill stå för, nåt som är jag.
Det enda som är tabu är egentligen namn som kan såra någon.

DN

4 kommentarer:

  1. Det är skönt om att vara ensam om "Argus". ;-)

    Om du klickar på länken hittar Bella i dubbel bemärkelse.

    SvaraRadera
  2. I mellanstadiet ville jag heta "Urban" för alla som hette så kallades för "Ubbe" och det var ju riktigt häftigt. Idag så skulle jag vilja ha ett namn som mer passar min blygsamma personlighet såsom Oden/Wotan, Valdemar och/eller Nikodemus. Valdemar Wotan Nikodemus Plutten. Håll med om att det låter pampigt (och skitnödigt så det räcker). Fast det är ju klart att tilltalet "snygging" duger det med.

    /Plutten

    SvaraRadera
  3. -"Oden Wotan Valdemar Nikodemus är mitt namn, men du kan kalla mig för Plutten."
    ha-haha-ha tok-snygging!

    SvaraRadera