lördag 1 oktober 2011

TV4 visar sina tydliga prioriteringar.



Hockeylegenden Sven Tumba har avlidit, 80 år gammal.
Han avled i natt på sjukhus efter en tids sjukdom. Sven Tumba var en av våra första stora idrottsprofiler, landslagsman i både ishockey,fotboll och svensk mästare i vattenskidor och en framstående golfentreprenör och spelare.
En stor människa, en ödmjuk optimist och glädjepridare som hela Sverige idag hedrar och aldrig glömmer.
Alla svenska medier ställer sig idag upp i vördnad, som den största nyheten.

Utom TV4 nyheterna.
Som inledde med ett långt inslag om Ganna, 91 år, som enligt svenska migrationsregler ska utvisas till Ukraina.
Missförstå mig inte.
Mitt hjärta ömmar för Ganna och hennes öde, speciellt i dessa tider när Sundströmskans somalier en masse, hasar in genom den fladdrande tältöppningen till Sveriges gränser.
Men.
Jag vänder mig mot TV4as ständiga markeringar och nedgraderingar av allt svenskt av värde.
Och jag förstår varför TV4 har finansiella problem.

Mötte Sven Tumba själv många gånger som passagerare, alltid lika charmant mänsklig och varm.

GP

6 kommentarer:

  1. Vadå, om 96-åriga Eva Bergdahl från Karlskrona kan emigrera till Thailand så kan väl 91-åriga Ganna Chyzhevska hitta hem till Ukraina?

    Enligt TV4 så är Ukraina "ett land där hon inte har några anhöriga". Har ALLA dragit till Sverige eller vad har hänt?

    Jag lider med TV4:as nyhetsuppläsare som måste läsa upp sån här dret kväll efter kväll.

    Sven Tumba, vila i frid. Du var inte bara ohygglig bra på allt du gjorde, du var en genuin hedersknyffel också.

    SvaraRadera
  2. Perspektiv. Tack för perspektiv!

    SvaraRadera
  3. Sverige är en profil fattigare.

    /Plutten

    SvaraRadera
  4. vad jag inte kan förstå är varför tv4 beter sig som dom gör, vill dom svenskarna illa, eller, kan någon förklara det för mig, en enkel landsbygdssvensk

    SvaraRadera
  5. En av få v e r k l i g a svenska idrottsmän,som var och förblir en ambassadör för blågul sport.
    Det är med sorg man konstaterar att dessa idoler,nu en efter annan lämnar oss.Sportsmän/kvinnor som inte behövde pressens lobbyister,för att övertyga om sin storhet...

    SvaraRadera
  6. Tv4as agenda, mullis? Det är nånting med de där gamla maktgalna cheferna, Jan Scherman har allt för länge fått sätta sin vänsterprägel och sina privata vendettor på kanalen.
    Hoppas för kanalens skull att nye VD, som verkar sund, klok och riktigt lovande, kommer att hinna prägla om kanalen, innan det är för sent.

    SvaraRadera