måndag 24 oktober 2011

Säg mig med vem du debatterar - och jag ska säga dig vem du är.


Vad händer i ett debattklimat där alla gapar i mun på varandra men ingen lyssnar? DN:s ­Viktor Barth-Kron djupdyker bland åsikts­maskiner och foliehattar för att teckna bilden av ett Debatt-Sverige efter Newsmill och ­”apberget” i SVT:s Debatt.

Riksdagsledamotslinslusen Fredrick Federley (C), väljer numera konsekvent att avstå.
– De ringer ett tiotal gånger per termin med alla möjliga frågeställningar.
När jag var yngre fanns det ett värde i att vara med, men nu, som riksdagsledamot, tar det snarare ner statusen.

Studion i Debatt kallas för ”apberget”, för att det som händer är gapande, hejande och ingen får någonsin prata färdigt.

SVT:s Debatt har jag själv tackat nej till några gånger, vem utsätter sig frivilligt för att kacklande, hånspottande och fördomsfullt bli slagen i huvudet, med osakliga argument av nollor som har stor mun men inga öron i direktsändning.
Lägg ner.
Apberg eller inte, programmet har inget värde överhuvudtaget, mer än för gaphalsarna som är där och deras familjer samlade hemma vid TVn.
Och om inte ens Federley vill komma.
Ja då är betyget satt.

1 kommentar:

  1. Precis som du skriver så omöjliggör formatet på Debatt ett seriöst meningsutbyte. Beträffande rubriken på denna tråd, så drar jag slutsatsen att då jag sällan debatterar med någon, sär jag ingen heller ;-) Fast det kan jag faktiskt leva med.

    /Plutten

    SvaraRadera