lördag 20 augusti 2011

Hur naiv får en statsminister vara?



Moderaterna vill inte äventyra de svenska statsfinanserna med dyra reformer i nästa budget, men partiet vill ändå genomföra ett antal satsningar med ungdomsprofil. Till dessa hör en halvering av restaurangmomsen 2012. ”Rätt använd kan en sänkning ge fler jobb”, sade M-ledaren Fredrik Reinfeldt på lördagen.

En reform som kostar, måste i dagsläget kunna motiveras bättre än "rätt använd, blir det jobb".
Är det verkligen nåt som talar FÖR, att när krognäringen får mer pengar, så går dessa till fler jobb?
Nån som tror att krögarna suddar ut gamla priser på menyn, och skriver dit nya LÄGRE priser.
Jag menar mer än statsministern.
Nån mer än jag som minns när matmomsen sänktes? Och hur noll jobb den sänkningen skapade?
Men, några blev bevisligen lite rikare.

DN expressen aftonbladet aftonbladet

9 kommentarer:

  1. Nej men större del av krogarnas verksamhet kanske blir vit iaf. För efter vad jag har hört är det i princip omöjligt att driva krog i sverige helt vitt idag utan att gå i konkurs. Överlag är det svårt att lyckas med företagande i sverige idag pga all byråkrati, alla regler och höga arbetsgivaravgifter och andra skatter och särskilt i krogbranchen verkar det vara svårast att få det att gå ihop.

    SvaraRadera
  2. Ursäkta, det blev lite dålig grammatik i min kommentar ovan :)

    SvaraRadera
  3. Hear, hear, anonym! NÄÄÄÄR ska det bli entreprenörernas och de viktiga småföretagarnas år i Sverige?
    Jag hejar mer på Göran Hägglund, som hellre hade hjälpt pensionärerna, än 4000 chansartade jobb.

    SvaraRadera
  4. Jag har två yngre systrar.
    Den äldre av dem röstar på sossarna.
    Den yngre röstade senast på KD,för hon tycker att Göran Hägglund ser så bra ut.
    Gud giv mig styrka.

    SvaraRadera
  5. Värst av allt - hur många av Sveriges befolkning rösta på samma sätt?!?

    SvaraRadera
  6. Carina:
    Att döma av av de sju i enigheten,mer än en majoritet...Därför får vi också den regering vi idag har.
    Värst av allt ???
    Att människor inte längre bryr sig,utan låter hela skeppet gå till botten...Vi som söker rädda det hela,ökar dagligen i styrka,men samtidigt uppstår bevisligen,också alltmer läckage.RÄDDA SIG DEN SOM KAN !!!

    SvaraRadera
  7. Hej Lars, hur var resan? Vad har du att berätta? Varmt välkommen hem!

    SvaraRadera
  8. Carina:
    Ja du vet att den som varit på resa har mycket att berätta !!!
    Det som framför allt förvånade mig i Berlin,var den stora förändring som skett sedan vi flyttade till Sverige för 6-7 år sedan...
    Nya "skyskrapor" som absolut inte passar in i stadsbilden.Överallt "byggropar" även på en av mina sköna "Biergarten" stod jag snopen framför !!
    Nåväl,allt var inte raserat och fortfarande fanns det fler inhemska än "Massinvandrade" Det som är den stora skillnaden är vädret och de fina gatuserveringarna,där man kan sitta och koppla av,utan att frisyren blåser över på vänstra sidan.M.a.o kanppast någon vind och sköna kvällar..Dessutom vänliga öppna människor,som man kan prata med,utan att behärska arabiska...Sen känns det som om mitt ben blivit bättre av den berömda Berlinerluften...

    SvaraRadera
  9. Glada nyheter, Lars, resan har säkert gjort gott, vi behöver alla byta miljö och intryck då och då!

    SvaraRadera