lördag 13 augusti 2011

Ditt hem är din borg, Undrande, stå upp för dig och din familj!


En ung lycklig mamma med fin man och litet barn söker råd på DN:

-"Vad jag däremot verkligen inte vet hur jag ska hantera är att speciellt min intoleranta svärmor har mycket märkliga idéer om hur relationer fungerar. Jag och min man praktiserar nära föräldraskap. Vårt barn sover med oss och jag har ammat honom helt fritt, natt som dag.
Min svärmor uttrycker sig i termer av att han kan ”vinna” över mig och pratar ofta om maktkampen mellan föräldrar och barn och man och hustru. Jag ser verkligen inte relationer på det sättet och tycker det är väldigt obehagligt att lyssna på den sortens prat, speciellt mot den bakgrund av våld och konflikt som jag har och som jag nu tar avstånd från. Hon är lärare och har berättat att hon brukar hota vissa av sina elever. Hon har även tagit stryptag på en av dessa elever."

Till saken hör att den unga kvinnan kommer från en destruktiv familj med fysisk och psykisk misshandel. Då är vi två.
Nu ska jag säga vad jag tycker, och jag kommer inte att skräda orden:

- Du och din man skapar den gemenskap och det liv ni vill leva! Punkt.
Inblandning från nån annan behövs inte om båda vuxna är vid sunda vätskor.
Sätt STOPP nu meddetsamma!

Jag är så satans trött på människor som man välkomnar i sitt hem, det finns inga gränser för generositet, omtanke och välvilja, vi bjuder på fest och glädje och lättsam samvaro.
Och så känner sig någon idiotisk Vän av Ordning manad att tala om för en hur man ska ha det - leva sitt liv.
Det är så övermaga, så det finns inte!!!

2 kommentarer:

  1. Vi människor är förbannat duktiga på att lösa andras problem. Värre är det med våra egna brister/problem.


    /Plutten

    SvaraRadera
  2. Jag vet! Inte var det lätt när man var runt 20, man och barn och familj, och inte själv riktigt läkt ännu.
    Nu låter jag ingen sätta sig på mig, men jeeezzz så många år jag har behövt för att lära mig. Om jag hade vetat och kunnat då, vad jag vet och kan idag - då hade många fått svar på tal under årens lopp. Dyrköpt kunskap, men bra kunskap!

    SvaraRadera