tisdag 5 juli 2011

Slöjan som snuttefilt.


Arbetarbladet har en slöjklädd praktikant som skrivit en artikel i tidningen:
"Slöjan - tryggheten i min vardag, den är en del av den jag är i dag och den ger mig den trygghet jag behöver. Jag känner mig naken utan den."

För oss i detta land är slöjan ett nytt inslag, och många av oss reagerar spontant. Detta stör skribenten som blir arg på blonda och blåögdas reaktioner:

-"Ofta har jag hamnat i sådana situationer där jag känt mig kränkt, gråtfärdig och rädd. Ännu oftare har jag dessutom stått framför spegeln i min trygga tillvaro hemma i sovrummet och undrat; varför stör min slöja så många människor och varför ser de inte mig för den jag är?"

1. Kvinnan är ung, frisk och stark, men söker tryggheten i sin slöja.
Dom flesta av oss har haft attribut som skänkt oss tröst när vi var små. På nåt sätt har vi vuxit ifrån det, det hör ihop med vuxenlivet, att lämna nallen, gosefilten, nappen, tummen. Att bli stor, det är att hitta tryggheten i sig själv och sin inre styrka. Det gör mig beklämd att ett tygstycke tycks vara nåt som man hänger upp hela sitt vuxna liv på.

2. Om nån av oss reser i folkdräkt eller uppseendeväckande uttyrsel till annat land kan vi förvänta oss uppmärksamhet, det som är annorlunda har den förmågan. Precis som när denna kvinna väljer att bära sin trygghet runt huvudet. Istället för att förstå den mekanismen vänder kvinnan sin aversion mot blonda och blåögda.
Det är synd, tycker jag.
För mig är slöjan, varm, otymplig, opraktisk och ohygienisk
Provocerande blir den också om kvinnor som bär den ser sig som renare, oskyldigare och högre stående än vi andra som är utan.

14 kommentarer:

  1. Och rent av löjligt blir det,när man ser hur dessa exoter går i Sundets bölja...Inte bara slöjor i dubbla mått,även loggings och en kappa utanpå..På så sätt följer kvinnorna sina barn i vattnet,medan "gammelpappan" sitter på stranden under en solparasoll,och övervakar att reglerna följes...Tala om att "pursvenskar" känner sig som turister i egna landet...I motsatt fall skulle detta vara som om en Dalaspelman, i bygdedräkt inkl.fiol,gick i arabiska vikens badvatten.

    SvaraRadera
  2. Det märkliga är att det inte står något i Koranen om slöjbärande, däremot har jag för mig att det i Bibeln finns en passage om att kvinnan inte bara ska tiga i församlingen, utan också ha håret täckt.

    Och det där med täckt hår, för inte särskilt länge sedan SKULLE kvinnor ha något på huvudet när de gick till kyrkan. Ännu tidigare var kvinnan "naken" om hon inte hade förkläde på sig.

    Tänker också på Almqvists "Det går an" där huvudpersonen (sorry, men jag har glömt hennes namn) först har hatt på sig och byter sedan till sjalett. Hon ser ut att göra en klassresa där på ångbåten.

    Jag har aldrig hatt på mig, men det är mest för att det inte finns tillräckligt stora hattar, damhattar sitter som små lock uppepå skallen, men såklart har jag mössa eller uppdragen kapuschong när det är kallt.

    /Öbon

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-07-05 12:30

    Ja, det fanns många skrivna och oskrivna regler. För gällde det att följa hårknutarna - da hamnar man på Filadelfia. När jag studerade i Uppsla på åttiotalet var det däremot så att de mest elegant klädda unga damarna - när man följde dem, så hamnade man på Livets Ord...

    SvaraRadera
  4. Också den enda fördelen med Livets ord....Men för att inte det hela skall kantra.. Männen var väl lika välklädda? Men om man också badade i havet i sin "finstass" framgår inte,Thorsten !
    Till Öbon: Titta in i en specialbutik för fiskari,där finns "sydväster" i alla storlekar !

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-07-05 14:25

    Ja, men jag uppmärksammade männen inte lika mycket då...

    SvaraRadera
  6. "Varför stör min slöja så många människor"

    Hon skulle kanske ta och fråga oss. Jag hade svarat henne att det skriker kvinnoförtryck om den och DET kränker mig, vi har kommit längre i vårt land.
    Hon passar inte in i Sverige och INTE hennes manliga släktingar heller.

    Eva-Marie

    SvaraRadera
  7. Den muslimska slöjan har inget med vårt gamla sjalettbärande att göra utan är en symbol för islamism och sharia. Väljer man att bära dessa symboler får man stå ut med kritik.

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-07-06 15:09

    Kvinnan på bilden har huvudduk, ej slöja. En sådan täcker åtminstone delar av ansiktet. Det råder stor begreppsförvirring i den här debatten där orden slöja, sjal, huvudduk, niqab, burka mm flyger genom luften. Jag skulle tro att kvinnan i artikeln det var frågan om egentligen bär huvudduk.

    SvaraRadera
  9. Slöja är ett vedertaget namn för religiös sjal eller dok när den täcker hela håret.

    Slöjor finns av två slag: ansiktsslöja eller vanlig slöja. Kvinnan på bilden bär det sistnämnda.

    Att kalla slöjan för huvudduk är att avdramatisera/bortförklara den starka symbolen för islamism som slöjan är.

    SvaraRadera
  10. Thorsten Schütte2011-07-06 22:11

    Nästan så att man vill få hjälp från en verklig expert i frågan...

    SvaraRadera
  11. Tror JohannaV som så många förväxlar islam med islamism.

    /Öbon

    SvaraRadera
  12. Till Öbon,

    Nej. Politisk islam är islamism. Problemet är att gränserna mellan islam och islamism är flytande eftersom så få moderata muslimer vågar gå ut med tanken att religion och politik ska separeras och att sharias politiska regler inte gäller.

    Slöjbärandet är däremot en annan sak. Majoriteten av världens muslimer bär inte slöja. Nu har slöjbärandet däremot ökat i takt med islamismen som upplever en glansperiod sedan minst trettio år tillbaka.

    Det finns säkert bärare som förnekar att slöjan är en symbol för islamism. Men en symbol blir inte mindre för att den används ovarsamt. Jag vill inte omges av nazisymboler i det offentliga rummet heller.

    Fast problemet med denna diskussion är att den tar blicken från sakfrågan; nämligen att inflyttade och andra generationens invandrare inte respekterar ursprungsbefolkningens normer.

    Tro mig, jag skulle bra mycket hellre ägna min tid åt vettigare och sundare saker än islam som bragt så mycket elände för så många ursprungsbefolkningar världen över!

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2011-07-07 17:19

    Hade inte de sekulära regimer i mellanöstern förbrukat sina medborgarnas förtroende genom att för det mesta ägna sig åt brutalt förtryck, då hade aldrig politisk islam fått en chans att växa till sig, som en motrörelse.
    Sedan, bara för att undvika missförstånd, är jag ingen islamkramare heller. Jag anser att Islam är en mischmasch av judendom, ariansk kristendom och hedniska föregångare, man övertog ju kulten runt meteoriten Kaaba i Mecka som var en hednisk kultplats, t ex. Men det är min personliga uppfattning, jag kan har fel och möter seriöst troende muslimer med respekt!

    SvaraRadera
  14. Slöja representerar förtryck, viljelöshet, hederskomplex, sexuellt avvikande och en hel massa andra icke önskvärda saker. Den som prompt ska ha slöja ska självklart tillbaka dit den kom ifrån och inte leva på våra skattepengar. Massor av dessa beslöjade "spöken" har enligt socialen rätt till ersättning för tolk vart dom än går och det kostar otroligt stora pengar för skattebetalarna. Vissa "spöken" har bott här i decennier utan att ha lärt sig språket vi pratar och då ständigt beviljats tolk på vår bekostnad! Invandring till Sverige ska undantagslöst innebära språkkrav för både man och kvinna, självklart med olika utbildningsorter/institutioner så att båda integreras i samhället istället för att utarma svenska skattebetalares plånböcker! Keep it simple, stupid!!

    SvaraRadera