onsdag 27 juli 2011

Idag firar jag och alla andra nattugglor sjusovardagen!


Försov du dig på sjusovaredagen?
Mitt i semestern infaller dagen där du ska passa dig för att ta en alltför lång sovmorgon: sjusovaredagen. Sjusovaredagen var en helgondag men togs bort ur almanackan år 1900.
– Om man försov sig på den dagen så skulle man bli trött och eländig resten av året, berättar Jonas Engman, etnolog på Nordiska museet.
Fast idag var det jag som väckte tuppen.
Jeeeeeez, hur pigg jag ska vara resten av året. Som en mört!

norran

5 kommentarer:

  1. Carina:
    Blev förvånad när du placerade "sjusovardagen" 27 juli !!
    Men tydligen är det så att i Sverige kommer den dagen,liksom rumpan på katten bakefter...
    I Danmark,Tyskland och ev. fler länder inträffar denna 27 juni...Där är det också enl. gamla bondepraktikan så,att det väder som då råder,kommer att råda sju veckor framöver...Om detta slår in,även för den svenska tidräkningen i juli,kan vi vänta hos oss ett svalt blåsigt Augusti/September...

    SvaraRadera
  2. Förklaringen är enkel, Lars, Sverige ÄR efterblivet. Det har vi ju också konstaterat i andra sammanhang.

    SvaraRadera
  3. Trodde sjusovardagen var igår, på Jesperdagen (!). Eller är det Jesper idag?

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Öbon.
    Antar att du menar Gäspardagen,den inträffar flera gånger per år...Men 27 Juli är det idag i södra delarna av landet.

    SvaraRadera
  5. Då är det säkert samma här. Och Gäspardagen, ja, det kan kännas som om det är en sådan mest varje dag. Särskilt om jag tittar på femtonåringen före kl 14. Du milde vad han kan gäspa!

    /Öbon

    SvaraRadera