söndag 12 juni 2011

Sista ordet.


Vad skulle du själv säga för intelligent och genomtänkt om du skulle avrättas i nästa sekund?
Kanske falsksjunga en truddelutt som ett minne till eftervärlden?
-"And now the end is here, and so I face the final curtain.
Eller: "Hang down my head, Tom Dooley", eller "Tycker du att graven är för djup,
nå välan, så ge mig då en sup,
ge mig sen dito en, dito två, dito tre,
så dör jag nöjdare."

Staten Texas har seden 1982 registrerat de dödsdömda fångarnas sista ord, upp till nu 400 fångar, vilkas sista ord finns återgivna på en hemsida. Texas avrättar flest fångar, enbart 2010 16 personer.
Kenneth Brock, avrättades den 19e juni, och sa:
- "Jag har inga sista ord. Jag är redo."

I de flesta fångarnas sista ord finns en ursäkt till offrets familj, och ett farväl till den egna familjen, medan andra är lite mera färgstarka i sitt farväl till denna världen.

"Sir, jag vill hedra den sanne amerikanske hjälten: Let's roll. Herre Jesus, tag emot min själ."

Leonel Torres Herrera som avrättades 1993 för mordet på en trafikpolis, som stoppat honom för fortkörning:

"Jag är oskyldig, oskyldig, oskyldig. Låt inga tvilvel råda om detta: jag är inte skyldig samhället något. Jag är en oskyldig man, och det som sker idag är fullständigt felaktigt."


G.W. Green anhälls för rånmord, men några bekännelser kom inte på dödsbädden.
"Låd oss göra slag i saken, man," löd hans sista ord.

Dödsstraff.
Det känns väl primitivt.

Jyllandsposten

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-06-13 13:27

    Dödsstraff.
    Det känns väl primitivt.

    Alldeles rätt. Och det finns ingen ångerknapp...

    SvaraRadera
  2. Cyniskt att dokumentera de sista orden, dessutom.
    Vad ska de va bra för?

    SvaraRadera