tisdag 3 maj 2011

Sexiga Göteborrrrrrgare?


Ska de va götelaborgare med sin dialekt som får det att pirra lite extra i kroppen på det motsatta könet? Det skriver Expressen efter en SIFOundersökning om den sexigaste dialekten. Här är resultatet, som för en skånska inte ser helt fel ut:
1. Göteborgska
2. Norrländska
3. Skånska
4. Värmländska
5. Dalmål
6. Gotländska
7. Stockholmska
8. Småländska
9. Västgötska
10. Halländska

Änna görtokig undersökning tycker jag, det vet la alla att göteborrrrgarna inte e sexiga, dom e la goa.
Förutom Hjalmars närkingska, Stefans och Kristers buskishalländska och Hoa-Hoas urstockholmska som är absolut direkt-avtändande, så duger alla dialekter till att säga upphetsande och eldiga kärleksfraser med.

Jag bjuder istället på lite göteborgshumor:

Fiskbilen krockade igår. Det blev endast lättare laxskador!

Vem är den lille pojken med hudsalva i ansiktet? Det är min korte-son!

Vi har ju den med Kålle som är på Avenyn, så ser han en taxibil som står där. Han stegar fram och knackar på rutan, varpå chauffören vevar ner rutan.
Kålle: É du ledig eller?
Chauffören: Jajjemen
Kålle: Det é la gôtt.

- Hörru Glenn, vilken smart anka du har
- Jag vet, det är en doktorand

Hur många Göteborgare bor det i Tyskland? Gööööör-many!

Hur många Göteborgare bor det i Kanada? Åtta, va?

Kålle: -Dö, va ä klockan?
Osborn: -Den ä la Eriksberg.
Kålle: -?
Osborn: -Strax över älva.

Skånskan

1 kommentar:

  1. Som infödd norrlänning(Medelpad)och boende i Göteborg kan jag säga att :Norrland är stort till ytan (över halva Sverige)och följdaktligen många olika dialekter,någon enhetlig "norrländsk"dialekt finns inte.Samma sak gäller nog också Göteborgska,Stockholmska,Skånska osv.Vackraste dialekten-erna enl min mening är dom Gotländska.Vad beträffar den sk Göteborgshumorn anser jag att det är humor inom citationstecken./Petter

    SvaraRadera