onsdag 18 maj 2011

Och vad tycker S idag, då?


Eller, vem (S)äger vad idag, i morgon, i övermorgon?

I en artikel på DN debatt i dag vänder Socialdemokraterna helt när det gäller den svenska insatsen i Libyen. Från att tidigare ha velat avsluta insatsen är nuvarande mandat löper ut vill man nu förlänga insatsen.

Fast.
Just nu berättar Juholt i direktsänd presskonferens att det han har sagt kan verka stå i motsats till det Ahlin säger, fast i själva verket menar dom samma sak. Dvs att ta bort och öka på egentligen är likadant. Fast annorlunda.
Och det säger Juholt att dom är överens om.

Expressen DN DN aftonbladet svd newsmill

8 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-05-18 16:59

    Lite av ett politiskt credo: Jag har under hela mitt politiskt medvetna liv, både i Tyskland och Sverige, följt socialdemokratin med sympati och välgångsönskningar, dock på en armlängds avstånd till denna i grunden kollektivistiska parti, jag är för mycket individualist. Jag känner mig snarare som socialliberal, upplyst vänsterborgerlig o s v och ser socialdemokratin som naturlig samarbetspartner. I Dammark har de båda liberala partierna kvar ordet Venstre i sina namn som skvallrar om att liberalismen en gång i tiden var vänster. Därför röstade jag förr på mittenpartierna, mest Folkpartiet/FDP. I dag, när mittenpartierna försöker runda moderaterna till höger: FP = batongliberaler, C = ultramarknadsliberaler, KD = värdekonservativa på gränsen till reaktionära, framstår MP som det parti som ligger närmast mina ideal (som ej har ändrats sedan jag röstade första gången). Men som balanserande kraft mot borgerligheten behövs en stark socialdemokrati, och jag är den förste som gläds, när den kommer på grön kvist igen!

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Längtar innerligt och intensivt efter ett riktigt människovärdigt parti.

    SvaraRadera
  3. Såvitt jag har förstått så vill Juholt avsluta flyg(spaning)uppdraget och ersätta det med marina insatser.Men imorgon kanske dom för fram någon annan ståndpunkt i frågan vem vet.Får intrycket att dom verkar lite vilsna i utrikespolitiken.Liksom Thorsten ser jag mig mer individualistisk(obs inte att förväxla med egoistisk) än kollektivistisk.Sen är det så med S att det alltid varit ett brett parti med politiker/sympatisörer som exempelvis KjellOlof Feldt och Göran Greider.Två stycken med väldigt olika åsikter i många frågor.Finns nog många liknande exempel inom partiet.Även inom allianspartierna finns det självklart stora skillda åsikter,också inom SD finns det en hel del skilda ståndpunkter iaf inom utrikespolitiken(se valpejl.se)Men nu kanske jag börjar avika från vad denna bloggpost egenligen handlar om./Petter

    SvaraRadera
  4. Utvikningar är alltid välkomna!!

    SvaraRadera
  5. Personligen föredrar jag politiker som kan ändra sig om de kommer till insikt att deras första beslut inte var genomtänkt. Nuvarande regering HAR inte den förmågan tydligen bl a vad det gäller sjukförsäkringsreformen och Fas3, förutom lite kosmestiska förändringar som de hoppas skall blidka befolkningen.

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2011-05-18 22:07

    Helt rätt, Kent, hellre medge misstag och göra om än att med skygglappar marschera rakt framåt, i valet mellan verkligheten och kartan väljs kartan. Och jag har så förtvivlat svårt att förstå att regeringen inte inser att misstagen inom sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen är kapitala. Alliansen förlorade sin egna majoritet p g a detta valet 2010 och kommer att förlora hela makten om de fortsätter på samma vis.

    SvaraRadera
  7. Kent K, visst har du rätt i sak. Men om det blir ett konstant svajande så är snabbt förtroendet borta. I det här fallet blev det lite mycket svaj, när en säger ett, en annan ett annat, och försöker få det till att vara samma sak. Det är det jag vänder mig emot. Trixandet.
    Thorsten, delar din mening om sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna, som var bra tänkt, något måste göras mot överutnyttjande, men fel grupper har fått betala notan.

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-05-19 08:41

    Det finns nytänkande i socialförsäkringsfrågan t o m hos den långt till höger stående Timbro:
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/05/18/sjukv-rden-b-r-integreras-i-sjukf-rs-kringen
    Detta, tillsammanse med MPs idé "en dörr in" och rimliga övergångsregler skulle kunna vara basen för ett både robust och mänskligt system!

    SvaraRadera