måndag 30 maj 2011

IG till Alliansens Sverige.


Ett nytt överraskande välfärdsindex har presenteras där Sverige hamnar sist i Norden. Undersökningen visar att Sverige är det nordiska land där befolkningen har lägst tilltro till välfärden och trygghetssystemen.
SEB:s välfärdsindex visar i vilken utsträckning som svenskar, danskar, norrmän och finländare känner sig trygga med att få tandvård, sjukvård, utbildning samt barn- och äldreomsorg av hög kvalitet.
Även frågor om det ekonomiska stödet vid arbetslöshet, föräldraledighet, pensionering och vid sjukdom ingår i indexet.



I 50års tid har vi svenskar betalat världens högsta skatter i solidaritetens tecken.
Vad vi ser nu är att när vi sexiga skattebetalare verkligen behöver ta del av välfärssystemet så bidde det inte ens en tummetott.
Är det då konstigt att vi inte tror på våra politikers välfärdsluftslott, ens i tider av god ekonomisk tillväxt? Förvaltarna av vår välfärd har fullkomligt mist mitt förtroende. Och detta på grund av att tjugo års asyl/anhöriginvandring har tärt ordentligt på och dränerat resurserna.
Fördelningen upplevs numera som absolut hjärtlös, odemokratisk och orättvis, de svagaste i samhället befinner sig i medmänsklig iskyla.

Inbetalade skattepengar måste per definition gå tillbaka till den egna befolkningen i form av god välfärd. Våra grannländer har för längesedan vaknat och reagerat och agerat.
Väckarklockan i Sverige ringer, ringer, ringer och ringer.

DN

9 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-05-30 12:46

    Sjukförsäkringen går med överskott som dräneras till statskassan som även den går med plus, statsskulden amorteras i rasande takt. Att då genomföra alla de vid det här laget välkända försämringarna med bara kosmetiska justeringar och det massmediala eko som det ger skapar även hos dem som i dag är friska och har jobb en gnagande ångest vad som händer i fall att. Detta påverkar den upplevda välfärden även om man inte drabbats direkt (än).

    SvaraRadera
  2. Carina! Du säger nästan alltid sanningar som jag känner igen mig i !
    Tack för att du finns! (och att du har en sådan otrolig energi)

    SvaraRadera
  3. Tack för att du gör mig så glad, anonym!

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-05-31 09:16

    Jag har nu fått ändan ur vagnen för ett samhällsengagement utöver tyckande i bloggar mm, jag blev medlem i MP som säger sig vara intresserat av den kunskap att tillföra på dessa områden:
    1) Uthålliga energigenererings- och överföringssystem, uthålliga transportsystem, meteorologi
    2) Situationen för funktionshindrade med tyngdpunkt ersättningssystem och arbetsmarknad
    3) Översättning till och från tyska, kontakt med Tyskland (min svåger i Berlin är aktivt medlem i Die Grünen).
    Jag har även erfarenhet att i drygt fyra år ha väntat på permanent uppehållstillstånd, vilket gett mig ett stort mått av empati i flyktnings- och invandrarfrågan.
    Nu ligger bollen hos MP att utnyttja mig på rätt sätt!

    SvaraRadera
  5. Grattis Thorsten till det stora (?) steget. Du är en tillgång för MP.

    Funderar själv om jag ska ta samma steg, fast det blir nog inte MP ;-)

    /Öbon

    SvaraRadera
  6. Bravo, bravo, Thorsten, ska följa dig med stort och vaket intresse, all lycka till dig och till MP, som får tillgång till dig!
    Och Öbon, spännande, låt oss veta!

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-05-31 10:36

    Ingen parti har monopol på att vara bäst på allt och det som mest behövs är ökat samarbete i vår tids ödesfrågor. Därför är det bra att personer som har förtroende för varandra engagerar sig inom olika partier och använder sina vänner för att främja samarbete till det gemensammas bästa!

    SvaraRadera
  8. Thorsten:
    Nu måste du slipa dina knivar..Framför dig står en mur av kandidater som anser sig än mer skickade..Du kommer nu att få uppleva hur tjyv och rackarspel fungerar..hur mutor och axelklappningar ibland gör under...Lycka till Thorsten,bättre att höra den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge!!!!

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-05-31 12:37

    Lars, jag har gjort mycket klart för MP att jag för mitt liv har suttit färdigt i sammanträden och möten, så jag är inte medtävlande om ett förtroendeuppdrag. Jag vill ställa min kunskap till MPs förfogande.

    SvaraRadera