tisdag 5 april 2011

Sverige - en kapitulerande lydstat.


Kulturhuset i Stockholm stoppade på söndagen en dansshow, där man som en del av föreställningen dansade till en tonsatt bön från Koranen. Det var efter generalrepetitionerna av förställningen ”Celebration of womanhood” som en kränkt åskådare gick hem och startade en Facebooktråd. På söndagen valde Kulturhuset att stoppa föreställningen i stället för att ta bort Koraninslaget.
Säkerhetsrisken ansågs vara för hög.


Freedom of speech och konst som kan upplevas som provocerande, jfr Ecce Homo, är inte välkommen på Kulturhuset längre.
Män som hatar kvinnor, har fått en ny innebörd för oss lydsvenskar. I vårt land skapar trossamfund reglerna vi alla ska leva efter.
BOJKOTTA KULTURHUSET!



SvD newsweek

9 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-04-05 22:29

    Inom kyrkan finns ju liturgisk dans som är accepterad och inom islam finns traditionen av de dansande dervischerna, också ett slags liturgisk dans. Så jag har svårt att förstå att muslimerna i allmänhet ska känna sig kränkta av detta, måste vara några mycket snarstuckna exemplar!

    SvaraRadera
  2. Det tråkiga/pinsamma i sammanhanget är dock att Kulturhuset viker ner sig så totalt och frågan som ställdes i länken är befogad: "Kommmer ni i framtiden att lägga ner ifall andra blir kränkta och lägger ut detta på facebook?"
    Att de inte skäms, sicka veklingar!

    /HellBoy

    SvaraRadera
  3. Thorsten du verkar mer bildad i frågan än vissa nuslimer i Sverige.
    Hellboy, skäms är ordet. Jag har stor lust att starta ett Facebookuppror mot kulturhuset, är tyvärr dåligt insatt i hur man bär sig åt.
    Men jag ser framför mig hur alla vi svenskar som är trötta på att leva under hot går stillsamt fram och tillbaka utanför kulturhuset med banderoller FÖR våra friheter.

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-04-06 09:52

    Jag håller helt med, Kulturhuset borde stått på sig. Vi har här delvis att göra med en inomislamsk konflikt, å ena sidan liberala traditioner som sufism (där även dervischerna ingår), å andra sidan Whahabismens/talibanernas och shiaislams à la Iran fundamentalistiska strömningar. I Pakistan är det tyvärr vanligt med attentat mot sufistiska moskéer, utförda av fundamentalister. Det är därför vi i väst inte borde hälla ut barnet med badkaret, utan stödja de liberala/sufistiska/sekulära strömningar inom islam!

    SvaraRadera
  5. Ulf Hjertén2011-04-06 10:30

    Stöder helhjärtat ditt sista inlägg Thorsten. Svagt av kulturhuset att inte kunna ha med en muslimsk bönedans för att någon kände sig kränkt. Och så detta ordet kränkt igen. Vad menar man egentligen? Inte är det kränkt jag blir när jag inte delar någons tankar i en viss fråga. Irriterad ibland, t.o.m förbannat ilsk, men att jag skulle vara kränkt. Skulle jag försöka få till stånd ett "kränkningsupprop" så fort alliansregeringen petar bort något som jag och mina föräldrar jobbat för och alla andra skulle göra likadant då skulle cyberspace bli så överfyllt att risk för härdsmälta skulle föreligga.

    SvaraRadera
  6. Ulf Hjertén2011-04-06 10:56

    En annan fråga som borde uppmärksammas är de väldiga brytningarna inom Islam. Eftersom Islam så ofta samtalas om bl.a i denna blogg och i många andra sammanhang så är det ju viktigt att veta att Islam inte är något enhetligt. Lika lite som kristendomen är det. Jag är väsensskild t.ex. från de katolska fundamentalisterna i rörelsen Opus Dei. Eller från Livets Ord . För att inte tala om Jehovas och mormonerna. På samma sätt finns rader av rörelser inom Islam. Men jag kände mig inte kränkt häromdagen när en vänlig människa knackade på och försökte sälja Vaktornet. Om en danskonstnär i dansen vill uttrycka en koranbön så är detta naturligtvis inte en kränkning mot någon. Det borde uppfattas på samma sätt som att jag på ett vänligt sätt tog emot Vakttornet och vi sa adjö. Svårare än så är det inte. Problemet kanske finns på ett annat plan? De nya mediernas väldiga genomslagskraft. I detta snabba ordbyte blir många lätt ordrusiga och förlorar viktiga helhetsperspektiv. Många verkar hetsas till att rusa från den ena ordduellen till den andra. Därför är Twitter och FB bra mycket riskablare än en blogg där man åtminstone får utrymme att utveckla tankar.

    SvaraRadera
  7. Islam har kidnappats av "islamister" i meningen terrorister, självmordsbombare, såna som skär halsen av otrogna.
    Om Jehovas Vittne, Opus Dei eller Livets Ord hade stulit din religion, Ulf, och förvanskat den till ett brutalt och okänsligt mördarspöke, var hade du varit då?
    Jag misstänker att du stått på barrikaderna för att försvara din ädla syn på kristendomen. Rätt eller fel?

    SvaraRadera
  8. På pricken Carina...Problemet med denna Islamism är att inga avvikelser får ske...en MUSLIM är från födseln till graven,exakt föreskriven hur han skall leva och bete sig.Därför är och förblir bl.a kvinnorna en form av boskap för dem.
    Har därför också svårt att förstå Ulf`s tankar och jämförelser med Kristendomen.Visst finns det olika sekter som är extrema,men dessa avarter har inte uppstått genom Bibeln.Utan genom en massa tokar,som gjort sig till en form av allvetare och för en del till "gudar"Koranen däremot föreskriver exakt hur en man skall leva.(kvinnan har ingen plats i denna skrift)Man kan som Ulf försöka vara human mot denna tro,men i slutändan är min uppfattning att man blir "mat för lejonen"Slutligen vill jag också påstå,att de småsekter som finns i bland annat Judendomen knappast kan utgöra en fara,lika lite som Livets ord,eller Jehovas Vittnen...i Sverige.Däremot har jag mer än rädsla,för alla dessa Moskéer som växer upp son svampar i "vårt" land.

    SvaraRadera
  9. Ulf Hjertén2011-04-06 15:06

    Stjäla min kristna tro kan de inte eller min kristna religion som ni frågar. Men de kan förvanska den och enligt min mening har ex. Opus Dei och andra mer eller mindre slutna sekter gjort det. Vad jag skulle göra om någon kom och befallde mig att offentligt avsvära mig min tro vet jag inte. Särskilt om jag riskerade fängelse och tortyr och till sist "lejongropen". Kanske skulle jag göra som biskop Brask en gång svära mig fri ty "härtill är jag nödd och tvungen". Men i hjärtat är jag som Carina bedömer mig "färdig att kliva upp på barrikaderna." Men jag måste till sist ändå säga till er som tror att Koranen inte får eller kan tolkas. Den har tolkats i alla tider och den kommer att tolkas. Det avgörande är vad tolkarna har för ambitioner. Terrorismen gör en extrem politisk tolkning. Många oljerika maktfullkomliga män gör en ekonomiskt gynnsam tolkning. Förhoppningsvis får den muslimska världen sina befrielseteologer och sina feministiska uttolkare precis som den kristna kyrkan fått sina. Men de första får säkert sitt martyrskap på ett eller annat sätt. De hot och alla de ångestfyllda nätterna Margit Sahlin fick genomleva (Sveriges första kvinnliga präst) och detta i "gulliga" demokratiska Sverige visar att makt iförening med dogmatism är en hård nöt att knäcka.

    SvaraRadera