onsdag 20 april 2011

Men Wanngård, vem ska göra "skitjobben"??


Peter Wolodarski skriver idag på DNs ledarsida:
-"Den senaste i raden av överraskande kandidater är Karin Wanngård, föreslagen att bli socialdemokraternas främsta namn i Stockholms stad, hon tycker inte att unga ska ´tvingas ta och låsas in i skitjobb, som att vara säljare och arbeta på provision´."

I Juholts Sverige - vem ska göra "skitjobben"?
Undrar jag.
Och tänker på mina första trevare i yrkeslivet, att varje sommarlov luka betor på Weibiulls, eller att cykla några mil varje morgon och kväll, för att jobba i växthus med chrysantemum, slanggurka och tomater, eller att passa grannbarn...
Undrar om det var skitjobb.
Hotell, sjukhus- och kontorsstädare? Köks- och restaurangbiträde? Vårdpersona? Fabriksarbetare, lagerassistenter? Telefonförsäljare?
Undrar om dessa är skitjobb?
Det fanns säkert många i min ungdom.
Fast då var ingen så dum i huvudet att man kallade livsförsörjning för skitjobb.
Wannberg har förmodligen aldrig behövt sänka sig så lågt.
De flesta socialdemokratiska politiker har följt gräddfilen i föräldrarnas fotspår, vuxit upp med Unga Örnar,SSU,gjort karriär inom partiet och slutligen skaffat sig en glassig livstidsanställning med en fet pension till ålderns höst.
Från vaggan till graven utan att behöva smutsa ner sig och nedlåta sig till ett "skitjobb."


Aftonbladet
DN

5 kommentarer:

  1. Känner igen dina arbetsuppgifter Carina...
    Men den tiden,då ett barn ansågs som en självklar hjälpreda,är sedan länge förbi.Själv har jag också fått lära vad verkliga livet innebär.Glömmer aldrig hur jag under tårar slet i den skånska leran med betupptagning.I mitt inre svor jag,att som vuxen ALDRIG befatta mig med ett sådant "slitjobb"..Speciellt som detta arbete utfördes under mörka o.våta oktoberkvällar,fram till 21,30-tiden..Men jag skulle aldrig vågat öppet berätta om mina tankar för mina föräldrar.Efter skolgång prövade jag också på ett antal praktiska arbeten som utfördes med händerna.Men skulle aldrig få för mig,att dessa sysslor på något sätt skulle vara nedvärderande...Ja,tiderna förändras och man känner sig lite antik....

    SvaraRadera
  2. Mina skitjobb: dräng (här = traktorförare, slåtterarbetare, provmjölkare, mockare - det var ett äkta skitjobb), snabbköpskassörska, nattarbetare på sovsäcksfabrik, diskare, apelsinplockare, butikssäljare, vaktmästare, ...

    /Öbon

    SvaraRadera
  3. En företrädare för ett sk arbetarparti som inte tycker att det är tillräckligt "fint" för ungdomar att ta "skitjobb",man tar sig för pannan.Precis som Öbon så har jag också haft diverse "skitjobb"Första "extraknäcket"var jultidningsförsäljning på provision,för att sedan följas av jordgubbsplockning,skogsplantering bägge på ackord.Har jobbat med röjning och huggning av skog,nu jobbar jag sedan många år på en färgindustri i produktionen också det ett "skitjobb".Kan säga att jag ,"trots" alla dessa "skitjobb",trivs ganska bra med tillvaron.Vissa "arbetarpolitiker" tycks vara av annan uppfattning./Petter

    SvaraRadera
  4. Ulf Hjertén2011-04-21 10:46

    Ett olyckligt, ja rent av bedrövligt uttryckssätt. Slitiga och smutsiga har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det borde ett blivande? kommunalråd förstå. Hon borde istället talat om "skitvillkor" som råder för många inte minst unga på arbetsmarknaden. Det finns nämligen en hel del sådana. Jag har denna vinter suttit och talat med en grupp ensamstående mammor som månad efter månad "går på timmar" inom äldreomsorgen. Ibland ett vik men när viket närmar sig fast anställning flyttas de till timmar igen. Ingen arbetstrygghet alls. Synnerligen dålig lön utslagen över månad. Svårt med dagis för ungarna. Ingen garanterad semester. Ingen sjuklön. Alltid i diskussion med försäkringskassan vem som ska stå för fiolerna. Indragna bostadsbidrag på grund av oregelbundenheten i inkomsterna. Ja, dessa unga mammor finns. Jag vill PÅSTÅ att deras arbetsvillkor ´är SKITVILLKOR. Jag har också haft kontakt med ungdomar som suttit som telefonförsäljare men inte orkat. Det är ett DJÄVLIGT uppdrivet tempo i den branchen och mycket tuffa arbetsvillkor. Vore jag ung skulle jag kandidera som kommunalråd i Stockholm och sedan använda den makten till att förändra de skitvillkor som verkligen finns. Det är inte smutsiga händer som är problemet. Utan hänsynslösa arbetsgivare.

    SvaraRadera
  5. Jo det är sant att timanställda har bland dom sämsta arbetsvillkoren,men jag hör inte läst så mycket om att facket (i detta fall kommunal)har höjt rösten åt detta förfarande.Däremot desto mer om ofrivilligt deltidsarbetslösa(helt riktigt).Får intrycket att dom timanställda är en bortglömd grupp.En annan grupp som också har mycket dåliga "anställningsförhållanden" är småföretagare,alla dessa är inte "feta direktörer"./Petter

    SvaraRadera