onsdag 27 april 2011

Anonym kvinnlig teologistuderande - kom tillbaka!


I påskas publicerade jag en blogg om prästen Ulla Karlsson, världens bästa Karlsson i mina ögon. Inlägget och kommentaren av Ulf Hjertén fick mothugg av "anonym" kvinnlig teologistuderande.
Ulf och jag är öppna för debatt, så återkom mycket gärna, här är högt till tak som vanligt!
Prästen Ulla Karlsson om sitt varma och kloka nytänkande inom kristendomen:
- "Plocka bort allt tal om synd, skam, skuld, blod, slaktade lamm och annat förfärligt. Det hör inte hemma i modern tid. Vi måste ha en levande debatt i en demokrati.
- Tala i stället om kärlek, kärlek till medmänniskor, kärlek till det egna jaget, barmhärtighet, godhet, medmänsklighet, jämlikhet, mod, självkänsla, självförtroende och upprättelse."

Efter anonym teologistuderandes påhopp på dels Ulla Karlsson, dels Ulf Hjerténs kommentar, återkommer Ulf här.
Ulf Hjertén sa...
Hoppas anonym aldrig blir färdig teolog. Det är just de för alltid färdiga teologerna som är kyrkans problem. det är dom som är de verkliga bromsklossarna. Om anynym ger sig till känna tar jag gärna en debatt med henne på denna blogg. Jag tror att det skulle finnas ett stort intresse för detta.

3 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-04-27 09:14

    Ja, det här vore bra om debattråden fortsätter. I spänningsfältet mellan att anpassa sig för mycket till världen och därmed tappar budskapets kärna och med att vara för dogmatiskt och därmed tappa kontakten till "verklighetens folk" (redan Jesus sade ju när fariséerna överdrev: bokstaven dödar), där defineras den kämpande kristna tron!

    SvaraRadera
  2. Ulf Hjertén2011-04-27 18:57

    Där har Thorsten hittat ett förhållningssätt som bär långt. Jag behöver inte vara ängslig för en dialog med å ena sidan Ulla Karlsson eller å andra sidan Ulf Ekman. Nära centrum, påskens uppståndne, levande och närvarande Jesus ser jag mer och mer tydligt mina medvandrare och förstår att de alla omfattas av samma kärlek som jag. På det sättet blir inte jag och mina dogmer så märkvärdiga så att jag måste markera bort alla andra. Jag förstår att istället läsa av och lyssna in och notera att vi alla är unika och sprungna ur samma källa.

    SvaraRadera
  3. Jag måste passa på och kommentera jag också. Ulla Karlsson skriver: "Plocka bort ... synd, skam, skuld, blod, slaktade lamm och annat förfärligt. Det hör inte hemma i modern tid ...
    - Tala i stället om kärlek, kärlek till medmänniskor, kärlek till det egna jaget, barmhärtighet, godhet, medmänsklighet, jämlikhet, mod, självkänsla, självförtroende och upprättelse"
    Alltså menar Karlsson att offerdödens föreställningar inte hör hemma i vår nutida uppfattning av världen, den har ingen relevans och är inte relevant för vår relation med Gud antar jag då.

    Skulle Soldatmamman och Ulf kunna berätta för mig vad kristen tros huvudbudskap är?

    SvaraRadera