lördag 1 januari 2011

Sammanskrynklat som en nedtrampad läskburk.


Ett X2000 som skulle växla in på Malmö central på lördagsförmiddagen kom in alldeles för fort, körde rakt in i ett stoppblock och kraschade plötsligt in i perrongen. Lokföraren fördes till sjukhus med lindriga skador. I övrigt var tåget, som skulle avgå till Stockholm, tomt.
– Det lät som att de tappade tolv ton av något därinne. Så kommer jag in och ser vagnarna stå på varandra och loket som kört rakt in i betongen, säger Jana Cheng,kundinformatör.
Vad hände?? Gick tåget på nyårsraketbränsle??



Skånskan
SydsvenskanExpressen Aftonbladet SvD DN

12 kommentarer:

  1. Ibland kommer mina tankar,-har landet fullständigt spårat nur-.Nu skedde ett bevis att sådana ideèr inte enbart beror på min sjukdom.Hörde f.ö att en strid utbrutit kring en utsorterad skåning i huvudrollen !!!Dels hade han aktivt verkat för,att vår konung skulle störtas,dels tyckte han att "Nyårsklockorna" (stammande från 1800-talet) var mossiga.Att han dessutom inte kunde enas med arrangörerna,om han skulle räkna ned 2010,eller ringa in 2011...För mig tyder detta på,att en ny läskunnig,i god tid måste sökas inför nästa årskifte.

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte2011-01-01 14:35

    Just nu verkar det inte vara någon hejd på järnvägseländet. Den mycket höga farten tyder på något slags tekniskt fel, t ex med bromsarna snarare än lokförarens försummelse. De hände en liknande "runaway" 1953 med ett fullsatt tåg New York - Washington där bromsarna fallerade och lokföraren varnade med signalhornet - man han precis evakuera Washingtons Centralstation innan tåget brakade in och loket genom hallgolvet i källarvåningen...

    SvaraRadera
  3. Thorsten,har faktiskt varit passagerare på ett tåg under början av 50-talet,där sak samma skedde.Men på den tiden var det rejält svenskt stål i loken.Vid "min" händelse flyttade loket,stoppblocket och plöjde vidare genom gatsten c:a 10 meter långt och en halv meter djupt.Men vad jag kan minnas väckte detta ingen direkt uppståndelse i "kupen" Men så var också de tidigare generationerna inte så bortdaltade..och framför allt inte så uppskrämmda som dagens ...

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-01-01 17:24

    Det är just det som förvånar mig i Malmö. Plöjandet 10 m Lars beskriver ovan har just ätit upp tågets rörelseenergi, så skadorna i kupén blev begränsade, det är så det ska vara. Filmen från Malmö: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/x-2000-i-kollision-pa-malmo-central_5840733.svd visar att tåget tåg upp all energi, vilket skrynklade loket och fick första vagnen att klättra på loket, vilket, om tåget inte varit tomt, hade lett till många skadade och troligen även dödade. Jag är förvånad att stoppblocket inte var konstruerat för en längre bromsväg! Och moderna tåg ska inte "klättra" på varandra eller skjutas i varandra som ett teleskop, det ska vara deformationszoner mellan vagnarna som knycklas ihop på ett kontrollerat sätt. Olycksförloppet bådar inte gott för en fullskalekrock med X2000!

    SvaraRadera
  5. X2000 är en 30-år gammal konstruktion... och en farlig sådan.
    Stoppblock: tyskarna kan det där med progressiva block (som tar upp rörelseenergin), kolla på vilken tysk järnvägsstations som helst. Men allt som inte är uppfunnet i Sverige är väl inte värt att uppfinna... antar jag.

    SvaraRadera
  6. hahahahaha, Lars, den utsorterade skåningen...hohoho, ja, det verkar i vissa fall som det egna Egot kan vara tungt att bära!!!

    Vi kan enas om att tåget gick in i väggen på en sån ödesmättad dag - det bådar inte gott för framtiden.

    SvaraRadera
  7. Hemska tanke Thorsten,om det fortsatt,hade då stannat först i Väntsalen...Men som du skriver förstår jag hur konstruktionen skulle varit.Har för mina ögon den olycka som inträffade i Niedersachsen kring slutet av 1990-talet..Hemska bilder som tyvärr inte lämnar mitt minne...Men i det tåg jag satt kan jag inte minnas,att något mer än småskador,på lok och omgivning skedde. Troligen for "mitt" lok inte så fort...

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-01-01 18:56

    Hej igen, Lars!
    Det är precis som anonym längre ovan säger, det ska vara en lagom lång stoppsträcka bakom stoppblocken, de ser ut som ett zig-zag i järn/Nürnberger Schere som pressas ihop under förbrukning av tågets rörelseenergi (om det är inte alltför snabbt, med våld kan man förstås förstöra allt och hamna i väntsalen...). Och Eschedeolyckan (med reservation för stavningen) Juni 1998 - den var verkligen hemsk och helt och hållet orsakad av slarvigt underhåll, man lät tåget åka trots obalans i en hjulring som sedan lossnade precis vid en vägbro, så att den första urspårade vagnen krockade med bropelaren och det resterande vagnarna klättrade/teleskoperade in i röran medan lokdelen fortsatte några km till. Därefter togs alla ICE ur drift resten av sommaren, samma sommar som min mor låg för döden i Kassel och mina systrar i Berlin fick pendla dit med tåg. Det som hände den sommaren går inte att beskriva, höjdpunkten var när en konduktör frågade min syster vart tåget var på vägen... Efter begravningen i Kassel augusti samma år tog min fru och jag tåget till Hannover varifrån flyget gick. Alla ICE ersattes med loktåg, utan tidtabell, vårt tåg var en eklektisk samling av 16 olika vagnar från väst- och östtyskland som gladde järnvägsentusiasterna...

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-01-01 20:33

    Saxat ur DN:
    "Bilder från olycksplatsen visar hur kraftig smällen var. Det stoppblock som står i slutet på varje räls har tryckt till den bakre vagnen och sedan fått vagnen där efter att klämmas ihop och resa sig minst en meter upp i luften.

    – Betongfundamentet som stoppblocket är fastgjutet i har flyttat sig, men inte mer än 10-15 centimeter. Stoppblocket har fyllt sin funktion, det är helt uppenbart, säger Magnus Svensson."

    Det är just det galna, stoppblocket har inte fyllt sin funktion. Med 10 - 15 cm bromssträcka blir krafterna enorma och skadorna därefter. Med 10 m stoppsträcka i ett tyskt "dragspelsstoppblock" hade man fått byta det efter olyckan och inte tåget. Gissa vad som kostar mera...

    SvaraRadera
  10. Jag gissar på ett datorfel. Det kanske rent av var så att trafikverket och datorn i tåget inte var överens om vilket spår tåget befann sig på. Tänk på att spåren numrerats om den senaste tiden och det kanske var så att årsskiftet gjorde att programmen inte längre var synkroniserade. Den som är intrsserad kan läsa mera om sådana fel på http://www.csl.sri.com/users/neumann
    Detta var ju bara en liten spekulation och det skall bli kul att få veta vad som verkligen låg bakom.

    SvaraRadera
  11. I dagens nummer av Sydsvenska Dagbladet kan jag läsa att säkerhetssystemet var avslaget när tåget kraschade inne på Malmö C. Nu går mina tankar lite bakåt i tiden. Om jag inte minns fel var säkerhetssystemet avslaget i Tjernobyl när neutronerna blev lite för många i reaktorn.
    Är det några amatörer som konstruerat SJs eller Trafikverkets? Denna fråga ställde ja mig när jag läste "Anledningen till att spärrarna kopplas bort när tågen körs i växlingsläge är, att man ska kunna manövrera tågsätt friare på bangården och flytta undan tåg även vid signalfel". Det var ju samma motivering som användes i Tjernobyl. När skall kompetent folk få lov att konstruera system som går att använda? Idag verkar det som om vem som helst kan få utveckla system som sedan måpste kopplas bort för att verksamheten skall fungera.

    SvaraRadera
  12. Thorsten Schütte2011-01-02 10:39

    ATC-systemet brukar saknas i stationerna. Det blir helt enkelt för komplicerat med alla tågrörelser som ju regel där sker med låg fart. Utan att vara insatt i detaljer tror jag, p g a den höga farten, att det antingen var ett tekniskt fel eller ett speciellt mänskligt: föraren trodde sig vara mycket längre ute än han var eller så trodde han att tåget bestod av 2 X2000-enheter, men det var bara en, så att han krockade när han trodde sig ha 200 m kvar eller så...

    SvaraRadera