lördag 1 januari 2011

NyNyårssed.


Champagneglaset i ena näven och mobilen i den andra. I år slog nyårsafton alla tidigare rekord i antalet sms och mms.

De tre mobiloperatörerna Telia, Tele 2 och Telenors kunder skickade över 78 miljoner nyårshälsningar med mobilen.Telia och Tele 2 stod för 65 miljoner sms att jämföra med 58 miljoner under förra nyår.Nästan en miljon mms for också genom Telias nät och den intensivaste perioden var timmen före och efter tolvslaget.

Man får väl va glad för att alla nyårsgäster inte sätter sig och loggar in på Facebook klockan 24.




Skånskan

8 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-01-01 19:16

    Jag föredrar att ringa min släkt under dagen innan nyårsnatten för att prata i lugn och ro!

    SvaraRadera
  2. Det betyder inte att jag inte älskar dem minst lika mycket som klocan 24!!!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-01-01 20:35

    Precis, det är snarare att visa respekt och kärlek att inte jaga upp släkten just vid tolvslaget där så mycket ska hända samtidigt!

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte2011-01-02 10:43

    Nu sticker vi snart på en annan nyårs-/trettondagssed: Vi tar med festmat och hälsa på min mors kusin i Uppsala, vilket vi gör varannan månad. Hon betydde allt för mig de första åren i Sverige, hon har även rodd mig runt blindskären i invandrarverkets arkipelago, som yrkesproffs som jobbade med invandrare. Annars hade jag troligen inte fått stanna. Dessa egna upplevelser har gjort mig extra sensibla i frågor runt invandring!

    SvaraRadera
  5. Ringer bara mina föräldrar, om jag ringer någon öht, så dags. Brukar vara så seg, är verkligen ingen nattmänniska, utan tycker det är väldigt skönt att få gå och lägga sig direkt efter.

    /Öbon

    Ps. Långt svar om lilla svärmor under ditt inlägg om snöpulsning

    SvaraRadera
  6. Akta för invägning om ni ska till Uppsala, skattskrivning för överviktiga på gång!
    Det låter som en vacker tradition Thorsten, och jag har mycket stor förståelse och respekt för vad dina upplevelser när du invandrade hit, har för betydelse för dig. Men vi som är kritiska mot tältdörrarna till Sveriges land, har givetvis inga invändningar mot vanliga och goda personer som du, vi är rädda av helt andra skäl.

    Själv är jag morgonpigg och nattuggla - däremellan kan jag krokna ihop betänkligt!
    Men tycker seden med mobilerna på tolvslaget är mycket märklig. precis som om vi som faktiskt är tillsammans i et huj nedprioriteras, där står man plötsligt ensam, medan alla sitter/ står och ringer andra människor!?! Ska de va så?

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-01-02 18:26

    Ja, läste om Centerkommunalrådets stolleprov i UNT, se även min kommentar längre ovan...
    Och: när alla ringer andra människor och stirrar på mobilen, lyfta blicken mot de fina fyrverkerierna i stället...

    SvaraRadera