lördag 15 januari 2011

Tankar efter en kommentar.


När Landskronakunskap kommer från andra än de som bor där blir jag misstänksam.
Min mamma flyttade av olika skäl från Ystad till Landskrona på sextiotalet. Det var inte som det älskade Ystad, men det var en vacker stad med närhet till havet i en region med utvecklingspotential. En lite stad där alla kände alla, man ömt vårdade de sagolikt vackra parkerna och grönområdena, en stad med vänlighet som det var lätt att trivas i.
Nu är personer födda utomlands över 30%, då oräknat utlandsföddas barn födda i Sverige.
Man må tycka vad man vill om detta von-oben-skapade multikulturella samhälle.
Men min mor och hennes vänner som är för gamla att flytta därifrån, har bestulits på sina liv. Utan att ha fått veta varför eller givits möjlighet att förbereda sig och förstå. De är oviktiga.
Om de vågar sig ner på Rådhustorget, möter de en befolkning iklädda slöjor, talande främmande språk, de ser våldsbrotten rusa i höjden, de ser barn som aldrig lärt sig värna äldre människor, naturen och parkerna och de oskrivna lagarna för allas bästa. De möter ingen de känner igen, alla flyttar. De utsätts för ogillande okvädesord för att de är vita, gamla och för att de inte flyttar sig tillräckligt fort, eller också blir de rånade.
Detta är min mors vardag och hon har inte förtjänat vare sig att dagligen skändas, stjälas från, eller att alltid vara rädd.

Om sen det finns huliganer i fotbollslaget, precis som i resten av Sverige och stora delar av omvärlden också beklagar jag, men de ger sig inte på en gammal människa bara för att hon är kristen och vit.

4 kommentarer:

  1. Även om jag tack och lov inte bor i Landskrona,kan jag intyga från "nära" håll,att din beskrivning stämmer.Tyvärr ser verkligheten än värre ut...Deras bostadsområden som är än mer segregerade än Rosengården och Rinkeby...Vad betr.kriminaliteten i södra Sverige,tycks denna ha sin kärna i din ungdoms stad...Ja, en liknande nedgång i vårt samhälle,som du så riktigt skriver Carina,lär vara svår att finna.... Beklagar din mor pch alla andra äldre som tvingas leva....

    SvaraRadera
  2. Ulf Hjertén2011-01-16 11:40

    Carina! Jag förstår piken med "kunskap om Landskrona", men mitt inlägg var begränsat till huliganfrågan. Den kunskapen har jag fått av något så suspekt som en fotbollsajt. Med mitt inlägg ville jag bredda dialogen. Landskrona har problem och långtifrån allt härstammar ur invandringen. Det finns en fara i att vi ägnar så mycket kraft på en enda fråga , invandringen, så att det inte finns särskilt mycket kraft kvar för att ta tag i minst lika stora problem. Jag lyssnade till folkpartiets kommunalråd i Landskrona och allt han sa var inte undanmanövrer och naivt blundande. Det finns fler orter i Sverige som blivit av med personalstarka basindustrier. Jag bodde i Flen när Anders Wall och hans marknadskamrater la ner bruket i Hälleforsnäs och 900 arbetstillfällen var borta i ett nafs i en kommun med 18000 invånare. Nästan 10 % av dem som blev arbetslösa var invandrare från Finland. Inte fick finnarna skulden för de problem som uppstod. Folk begrep att det fanns andra viktiga faktorer att ta fasta på än invandringen. Inte var det invandrare som orsakade att varvet i Landskrona las ner. Lika lite som det är invandrare som är huvudproblemet med huliganeländet. Sedan får vi hoppas att ordningsmakten i Landskrona kan garantera att din mamma och andra kan gå säkra på gågator och torg.Liksom i min kommun. Min fru fick en rejäl släng av en ung man med svarta kläder, pjäxor och blont stubbat hår, när hon skramlade med nyckel på vårt torg i en mycket fredlig manifestation för upplåsta positioner.

    SvaraRadera
  3. Det var ingen pik, Ulf, missförstå mig inte, det var bara ett återkoppande till din kommentar.
    Invandrarna är inte huvudproblemet, skriver du, och pratar om exvis finnar som inte fick skulden.
    När vår arbetskraftsinvandring var gyllene på 50-, 60-talet, kom det hit invandrare som kavlade upp ärmarna, spottade i nävarna och tog i för kung och fosterland för att bidra, för att bli en del av det svenska samhället. Sverige hade inte marknadsfört sig som gemen invandrares aldrig sinande och kravlösa försörjningsmotor för hela världen.
    Våra samhällen förändrades inte, invandrarna tillförde massor med positivt. Men, våra gator och torg genomgick inte en destruktiv totalmetarmorfos på grund av dem.
    Dessa invandrare gjorde inte att svenskar trängdes undan, hotades, blev en minoritet när det gäller klädedräkt, språk och religion. Det var inga handgripliga intrång i allas liv.
    Så självklart, varför beskylla dem för annat än positivt, för allt de bidrog med?

    SvaraRadera
  4. Ulf:
    Nej varvsnedläggningen i L-krona,är inte skyldigt till de inkompetenta S-politiker,som regerade vid denna tidpunkt.Snarare deras beslut,att ersätta de tomma bostäder som uppstod i samband med nedläggningen,genom exotiska nya hyresgäster.Kanske skulle det varit bättre att som Söderhamn (nu i efterhand)låta riva de stora hyreskassernerna !!!Men icke sa Nicke,hit bjöd man in de mångkulturella,vilket var början till slutet för hela kommunen...Därför har man också idag ett annat styre,men som bekant Ulf är det svårare att sanera,än orsaka eländet...Du förstår säkert också varför vi äldre i första hand får lida under dessa nya betingelser..Rån,väskryckning,våld,inbrott,och allmänt lurendrejeri...vi äldre tvingas kvar.De yngre flyr orten....Så ser alltså dagens "folkhem"ut,som en viss P A Hansson lät utropa....

    SvaraRadera