lördag 15 januari 2011

Frihet kostar blod.


Habib Bourgiba, Tunisiens förste president befriade Tunisien från Frankrike 1956. Han regerade auktoritärt, men hade den goda ambitionen att åtminstone vilja styra över ett läskunnigt folk. Sedan dess har grundläggande och högre utbildningen spelat en stor och viktig roll och lagt grunden till den breda medelklassen.
Det straffar sig för dagens ledare med superkorrumperade totalitära stater.En ny generation unga välutbildade människor försöker driva ut de gamla diktatorerna och skapa ett nytt och modernt demokratiskt Mellanöstern.

Det spontana folkuppror i Tunisien gick plötsligt väldigt fort, i loppet av några dramatiska eftermiddagstimmar flydde President Zine al-Abidine Ben Ali (74) landet.
Händelserna har sänt chockvågor genom den arabiska världen.
Egypten och andra regimer möter ständigt mer press från en ny växande ung generation i arbetslöshet. Och från en befolkning som lider under usla levnadsvillkor, och stegrande motstånd mot islam.

Revolutionen har äntligen kommit till Mellanöstern!
"Jag applåderar det tunisiska folkets mod och värdighet", sade USA:s president Barack Obama i ett uttalande.
Jag bockar mig, instämmer, och följer utvecklingen med spänning.

Och så ber jag.
För när det kloka folket i Mellanöster så oerhört strongt kämpar i sitt blod för att befria sig från islams tvingande ok, att det också måtte trilla ner en tioöring för Fredrik Reinfeld och Sveriges alla andra islamkramare.
Islam bekämpas nu av araberna, och fanatiker söker nya grogrunder för sin fundamentalism.
Här till exempel.

VG
Aftenposten
SvD SvD DN Expressen
Aftonbladet Sydsvenskan

23 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-01-15 15:54

    Befolkningen bekämpar inte religionen islam, den bekämpar korrumperade ledare och i vissa fall, t ex Iran, även islamistiska styren. Skilj mellan islam och islamism, det finns ca 400 000 muslimer som har islam som tro i Sverige, de flesta vill ha ett öppet samhälle, och en liten minoritet islamister. Jag upprepar: att likställa islam med islamism är att likställa kristendomen med livets ord och opus dei!

    SvaraRadera
  2. Tunisierna kämpar mot den ofria totalitärt islamstyrda regimen.
    Islam är en monoteistisk, abrahamitisk religion.
    Islamism, är politisk islam.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Under ben alis tid saknads också religionsfrihet, man fick inte rätten att utöva religinen Islam fritt. Tex. var sjalen förbjuden i bl.a. skolor.
    Vill du se hur människorna levde under en "rättfärdig" islamisk styre, läs historien om Spanien under ca. 800-1400 talet. Då judar, kristna samt muslimer levde i fred och koncentrerade istället på att utveckling och vetenskap - civilisation. Massor av det grekiska kulturarvet räddades och översattes till latin. Gemensamt!
    Idag är det svårt att se ett sådant styre, de flesta ledarna av muslimska länderna är tyvärr korrumperade.

    SvaraRadera
  4. Tack för intressant kunskap, Anas.

    SvaraRadera
  5. Anas:
    Önskar att fler som du,ville deltaga i bloggandet.Någon som känner till hur det fungerar inom Arabvärlden.Log för mig själv,när jag läste att Obahma hade gratulerat...Tror inte denna gest,var tänkt till "befrielsen",utan snarare,att handelsförbindelserna skall bestå hos nästa diktator...Dessutom vill jag tillrättavisa Thorsten,vad gäller islamism...Alla dessa muslimska länder består enbart av OLIKA GRUPPERINGAR INOM ISLAM....Tro inte att denna religion enbart är en liten obetydlig del av samhället ...Den styr och kommer att styra hela Arabvärlden framöver..I motsats till oss i Norden,har denna styresform fungerat enl.deras kultur i många,många tusen år..Låt detta fortsätta,utan västlig inblandning,ett gott råd...Såvida Ni inte har för avsikt,att "hjärntvätta" alla miljarder,inom denna trosriktning.

    SvaraRadera
  6. Precis som på Livets ord och andra sektliknande och fanatisk/fundamentalistiska religioner så är det ju de som vrångtolkar, och missbrukar människors sökande som skrämmer.
    Ingen människa är född ond.

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2011-01-15 19:17

    Lars, jag tror inte att islam är bara en obetydlig del av samhället i de muslimska länderna, lika lite som kyrkan i de kristna länderna är så marginaliserat som många vill tro. Men de flesta troende muslimer är inga extremister, lika lite som de flesta troende kristna är det. Om vi i Sverige bjuder hela den muslimska befolkningsgruppen med armbågen och behandlar dem som om alla vore extremister, även de välanpassade och välintegrerade, ja då skapar vi en grogrund för radikalisering av hittills fredliga och beskedliga människor. Detta vill jag inte vara med om!

    SvaraRadera
  8. Thorsten.
    Om du nu vill kalla deras religion "muslim",godtar jag detta.Men i de 6 islamstyrda länder jag genom mitt arbete,besökt kontinuerligt,är absoluta merparten djupt religiösa.Huruvida antalet extrema bland dem är ringa,kan man som du en gång sagt,"inte se på det yttre"...Din slutkläm om den snabbt ökande muslimska befolkningen,får väl liksom jag(eller i än högre grad)ta seden dit man kommit.Skillnaden var att jag efter uträttat arbete återvände till mitt hemland.Men ooooommm jag stannat kvar längre tid i t.ex Dubai,hade jag förpassats till ett område som enbart bebos av icke muslimer.Detta bostadsområde är dessutom helt avskärmat från de inhemska och bevakat av vakter dygnet rumt...
    Kanske något som påminner om dina armbågar !!!Samma förhållande ska enl information råda i andra Gulfstater,men eftersom jag själv inte sett dessa,kan jag inte svära på sanningshalten.För dina ord vad gäller beskedlighet och fred.Skall det betyda att vår "urbefolkning",ska acceptera och stå bugande för deras tradition och kultur ???Hoppas jag missförstått dig !!!

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-01-15 20:05

    Nej, inte buga och acceptera, men inte vara fientligt inställd mot den stora majoriteten fredliga muslimer i Sverige som inte gör en fluga förnär! Leben und leben lassen!

    SvaraRadera
  10. Thorsten:
    Du är en skicklig debattör,som undviker de svåra frågorna..Leben lassen,aber nach unseren Sitten und Bedingungen !!!Besonders in kleineren Zahlen.Schön Abend,Thorsten.

    SvaraRadera
  11. Vi kan inte vara toleranta mot de intoleranta, basta!

    /HellBoy

    SvaraRadera
  12. Bra slutkläm som säger allt, HellBoy!
    Det snor jag, tack.

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2011-01-15 21:28

    Nej, men det flesta muslimer som bor i Sverige är inte intoleranta, det är en liten grupp som förstör för de andra. Man ska välja sina strider och inte skjuta med hagelbössan!

    SvaraRadera
  14. Thorsten Schütte2011-01-15 21:45

    Du är en skicklig debattör - ja de här bloggreplikerna ger mig bra möjligheter att försvara det jag står för och samtidigt slipa mina kunskaper att argumentera på svenska, så det är bara att tacka och ta emot. Har ju å yrkets vägnar arbetat med både tyska, mitt modersmål, engelska och svenska och verkligen lärt mig att uppskatta svenskan som ett mycket effektivt språk - mera logiskt än engelskan - ett germanskt skelett med franska och latinska låneord uttalade på ett obegripligt sätt och nästan bara oregelbundna ord och mindre segt än tyskan - ett slags germanskt latin med mycket tungrodd grammatik och ordföljd. Dessutom utomordentligt bra förvaltat av Svenska Akademin som i motsats till franska dito inte ryggar inför varje nytt låneord, utan låtar det efter en karenstid glida in i språket med en fonetisk stavning. Detta i motsats till tyskan, där ingen instans "äger" ansvaret på samma sätt som akademin, de tre (till för drygt 20 år fyra) tyskspråkiga länderna går olika vägar och bara i Tyskland sliter kultusministrar i 16 delstater med stavningsreformen. Så Hurra för det svenska språket!

    SvaraRadera
  15. Hurra för att du behärskar det till fulländning, ingen tvekan om att man kan ha flera modersmål, gratulerar, Thorsten!

    SvaraRadera
  16. De flesta muslimer är inte intoleranta. Det är bara deras religion.

    SvaraRadera
  17. Thorsten Schütte2011-01-16 10:25

    Det blir även Kristendom och Judendom när skrifterna tolkas bokstavliga rakt igenom. Fundamentalism är problemet, inte religionen!

    SvaraRadera
  18. Så länge den stora mängden muslimer är styrda offer till ondsinta uttolkare av religionen......

    Måste fråga, Thorsten, när det gäller japaner så säger du att individuell intelligens inte är en garanti för att kollektivet fattar rationella beslut.
    Gäller det inte muslimer?

    Du är allvarligt oroad för vad som händer när den flitigt sparande japanska "medelsvensson" inser att hans besparingar i statsobligationer som han trodde kunna trygga sin ålderdom med måste skrivas ned i värde till hälften eller mindre.
    Jag är lika oroad för det som händer nu när fjället faller för ögonen på medelmuslimerna i arabstaterna, när de inser effekterna av religionens destruktiva diktatoriska påverkan på deras liv.
    Men jag applåderar revulotionen mot fanatisk fundamentalism och höjer den till himlen!

    SvaraRadera
  19. Morjen Thorsten...
    Förklara för mig varför t.ex de separerade sittplatserna i Israeliska bussar,har kunnat genomdrivas,om inte de "fanatiska" haft en majoritet !! Vidare varför är det ur denna grupp som "språkrören" alltid kommer,i de olika regionerna i M-östern...Vidare varför TV/press alltid intervjuar enbart de "utklädda" extrema,i såväl judiska som arabiska områden ?? Tyder det inte på att det är deras religion som styr..förutom alla "gåvor"(korruption) från de västliga länderna?? Varför flyter dessa stora summor över till dessa orosländer ??Inte tror man väl ändå innerst inne,att man kan införa västerländsk "demokrati" ??? Till slut varför tvingas EU-länderna,kontrollera valutors utflöde,till framför allt de arabiska länderna ??? Många frågor på en gång,men en ny dag och nya bekymmer ...

    SvaraRadera
  20. Thorsten Schütte2011-01-16 12:57

    Måste fråga, Thorsten, när det gäller japaner så säger du att individuell intelligens inte är en garanti för att kollektivet fattar rationella beslut.
    Gäller det inte muslimer?
    Det gäller alla, jag särbehandlar ej muslimer positivt, men inte negativt heller!
    Och: eftersom det finns så många som oroar sig för islam, då behövs ju inte jag där också, jag tittar mig hellre omkring efter andra faror som lätt glöms bort i mediabruset!
    Och Lars: jag ork´ int´ svara...

    SvaraRadera
  21. Lars, du har kört slut på Thorsten, så nu måste du bredda din vrede, så vi inte havererar.

    SvaraRadera
  22. Thorsten Schütte2011-01-16 15:12

    Nja, inte kört slut, men producerat "Blindleistung", cos(phi) = 0.
    En liten fråga till Lars, dock:
    "de separerade sittplatserna i Israeliska bussar" - menar Du israeliska bussar som trafikerar de ortodoxa judarnas kvarter eller bussar som trafikerar det östra, ockuperade Jerusalem där (utöver de obligatoriska judiska bosättarna) muslimska och kristna palestinier bor?

    SvaraRadera
  23. Thorsten Schütte2011-01-17 16:30

    Om det tunisiska folket vill ha det svenska folkets stöd i kampen mot diktaturen, då är det inte så välbetänkt att slå helt oskyldiga svenska turister sönder och samman i stället för att rikta vreden mot diktaturens kreatur!

    SvaraRadera