söndag 16 januari 2011

Jävla, jävla, jävla Ulf Brunnberg.


Ulf Brunnberg talade ut om hur han som barn misshandlades av sina föräldrar.

Han vänder sig starkt mot barnaga, men fördömer inte sin mamma och pappa.

– "För mig har det varit till nytta", säger han.

Nytta??? Vad menar du, Brunnberg, är du hjärndöd, männska? Du talar mot allt bättre vetande och trampar med spikskor rakt in i hjärtat på alla oss andra som har lyckats överleva.
Trots allt.

Detta berättade jag om i november 2009. Mitt eget liv, barndomens liv, var präglat av den charmerande, stilige och bildade pappan som inom husets fyra väggar fick djävulusiska utbrott,som blixtar från klar himmel.
Mor, storasyster och jag kunde aldrig veta när eller varför, förmodligen inte ens han själv. Det som sades ena dan och mottogs med ett leende, blev plötsligt nästa dag upprinnelsen till ett förlamande våldsförlopp, väggar boxades sönder, saker kastades och slogs i kras, svordomar och verbala aklagelser vrålades. Ansågs något av oss barn vara orsak till ilskan greppades vi och slogs gula och blå, ibland blodiga. Redan vid tvåårsålder började jag kissa på mig så fort far höjde rösten eller tog i mig, vilket skulle visa sig bli min räddning och min systers helvete. För att undvika kiss på sina egna kläder och händer grep han den av syskonen som inte var fragil utan bättre rustad att stå ut med misshandeln. I eftertankens kranka blekhet önskar jag innerligt att syster också hade haft vett att kissa ner honom.
Jag blev ett introvert barn, söt som en docka, och fullständigt ensam i livet, min mor var min enda kontakt med omvärlden. Hon var den goda féen, som plåstrade om och tröstade. Inom mig ruvade jag på och planerade barnets hämnd, när jag blev stor skulle jag döda far och befria oss.
Min syster fortsatte att vara styvnackad, hon tog stryket med ofattbart jämnmod. När vi började skolan sa far till alla att det var himla märkligt att den stora systern kunde vara så dum i huvudet när den lilla var klok och läraktig. Detta tog han sen som ett incitament till att bokstavligt försöka slå in vett i huvudet på syster. Mor och jag satt utanför den låsta dörren och hörde honom förhöra hennes läxor, för varje fel svar fick hon ett slag i ansiktet, han vände sin klackring inåt för att skada som mest. De som bröt ihop vid varje slag var mor och jag. När syster till sist släpptes ut från sin plå tyrann satt mor med isad stekspade på på hennes blodiga och svullna ansikte.Det här drömmer jag skrikande mardrömmar om fortfarande.Själv räddade jag mig genom att vara lydigast och alltid duktigast. Jag insåg snabbt att inget kunde få min far så välvillig som ett gott resultat i skolan eller på idrottsplan, nej fel, inte gott, bäst av alla skulle det vara. Så även om det bäddade för kortvarig glädje blev det min strategi.
Det fantastiska är jag helats trots att hela det första livet präglats av oförutsägbar lynnighet och obegripligt våld, att aldrig veta, att aldrig vara beredd.

Expressen

12 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-01-16 12:52

    Beundransvärt hur Du lyckta bli en hel människa trots detta. Där har Du mycket gemensamt med en person Du annars brukar hacka på, läs Guillous "ondskan"!

    SvaraRadera
  2. Vi har bara diametralt olika sätt att tackla vår barndom och livet efter detta på.

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-01-16 13:21

    Ja, men onekligen har ni både gjort det med energi, blivit någon och på så sätt tagit "hämnd"...

    SvaraRadera
  4. Jo, det är sant, men jag är så oändligt tacksam för att jag inte fått Guillous och Brunnbergs enorma och gapiga självhävdelsebegär.

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2011-01-16 16:28

    Det här veckar minnen: jag var som barn mycket ofta sjuk i bronkit. Som bot skickade jag sex veckor som åttaåring sensommaren 1965 till ett slags barnkoloni på den tyska ön Langeoog i Nordsjön, jag som aldrig varit hemifrån (bortsett från hos morföräldrarna). Visserligen läkte den friska havsluften mina lungor, men den stränga regimen i denna barnkoloni slog sår i själen som nu läkt, men efterlämnat stora ärr!

    SvaraRadera
  6. Nu skall du inte fåna dig- stryk med ris är bra för olydiga damer #L#

    Mvh Herr Agaton 1911

    SvaraRadera
  7. Och du är det inte svårt patetiskt fånigt att blogga om skådespelare det sköter ju den Svenska döende Aftonlögnen median så bra redan tills dom nu snart läggs ned-

    Mvh Herr Agaton.

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-01-17 15:48

    Bloggen handlade, om jag förstått Carina rätt, bara i mindre grad om skådespelaren som sådan. De han sade togs som avspark för att belysa ett problem, ett för väldigt människor mycket relevant barndomstrauma som minst av allt bör bagatelliseras eller förlöjligas.

    SvaraRadera
  9. Tack, Thorsten, men, de e inte lätt å förklar nåt för en som int´begrip......

    SvaraRadera
  10. Thorsten Schütte2011-01-17 17:19

    Hemma var det mest min mor som slog, med handtaget av en träslev. Min far slog bara lätt med öppna handen, olustigt och synbart för att han kände sig tvingad av min mor, gissar jag...

    SvaraRadera
  11. Mor som slog. Då blir min värld upp och ner. Är det möjligt, den som fött fram dig, matat dig med sitt bröst, som bara finns til för att beskydda, vårda och älska. Det gör alldeles för ont att tänka sig.

    SvaraRadera
  12. Thorsten Schütte2011-01-17 18:26

    Jo, så var det, även om jag inte kan påstå att det var särskilt ofta. Men kvinnligt våld mot män är ju ett "icke-ämne"...

    SvaraRadera