tisdag 25 januari 2011

Har nu lyssnat på


den tufft och rakt ifrågasättande, men strålande, intervjun med Jimmie Åkesson på BBC.
En Jimmie Åkesson lika ödmjuk, visionär, klok och saklig och på en fullkomligt lysande engelska. Aldrig svarslös.
Han vinner.
Kan jag konstatera.

15 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2011-01-25 17:37

    Finns det länk dit?

    SvaraRadera
  2. Thorsten:Märkligt att BBC tog upp sak samma som vi igår debattera..Överrepresentation inom brott,samt de muslimska sexbrotten.Därtill de fakta som föreligger i %-tal !!!! Finns ett kort utdrag på AB:s hemsida...(speciellt utvalt,eftersom det var enda gången JM stakade sig en aning)Det är ibland svårt med "språckket"

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2011-01-26 11:39

    Ja, hittade troligen samma länk genom googlande på Flashback. Led lite med Jimmie, för jag vet hur knepigt det är med att prata engelska, särskilt för mig som gick på ett humanistiskt läroverk och hade först latin, sedan franska och först som tredje språk engelska, där läraren skickade mig för att hämta kaffe år honom, för "jag lärde mig ändå ingenting"...

    SvaraRadera
  4. Ulf Hjertén2011-01-26 11:47

    Invandrare är mer kriminella än svenskar är huvudbudskapet i BBC:s intervju. I % gentemot svenskar. Ja, men BBC glömde att fråga varför och det passade Åkesson som hand i handske. Svaret på den frågan är i stor utsträckning att invandrares socioekonomiska svårigheter är större. Jämför man svenskar och invandrare som har samma utbildning, inkomst, bostadsområden och socioekonomiska förhållanden blir skillnaderna marginella. I dagens riksdagsdebatt framförde Åkesson att det är bland högutbildade som terrorismen lättast får fotfäste. För det finns inget stöd men att terrorismens "framgångsrikaste" ledare utnyttjar sin verbala, tekniska och logistiska skolning för att nå "toppen" är väl inte så anmärkningsvärt. En del av ledarna i våra högerextremistiska organisationer har också god utbildning. Det finns i dag ett "inlägg utifrån" i Sörmlands Nyheter av muslimen Salah Aljamal och prästen Jan Eckerdal. Läs den. Om vi inte i alla led ger oss tid till självrannsakan är nog risken stor att vi går mot konfrontationer som kan leda till ett oönskat samhälls och världsläge där humanismens sköra mark i ett nafs kan blåsa bort och där våld blir sättet man möter varandra med.

    SvaraRadera
  5. Ulf:
    Som jag ser det,vill politiker inom 7-klövern,med alla medel förringa/förneka verkligheten...Dagens debatt i riksdagen blev ännu ett bevis för detta bla,bla,bla...SD möttes av Ask med argument,att man var "okunniga och ologiska" Med ett sådant främmande samhällsklimat bland "klokskapen",lär det bli svårt att uppnå det du beskriver !!!!

    SvaraRadera
  6. Ulf Hjertén2011-01-26 13:28

    Ja, du Lars! Märkligt detta att både hjärta och öra har så väl utvecklade selektiva delar. Vi får väl trösta oss med att hjärtat ändå stundtals sänder medmänskliga signaler när örat uppfattat bröders och systrars nödsignaler.

    SvaraRadera
  7. Ulf o.Thorsten:
    Hur ser ni båda,på de förklaringar som merparten av,dagens debattörer i riksdagen förklarade vara grund för extremism ??? Modeordet "utanförskap" och ord lika Ulf`s socioekonomiska,var i majoritet.Är det verkligen så ?? Läste just om en "tysk" afhgan som haffats i Kabul..Denne var högskolestudent,och i BND`s ögon redan 2010 kommen.Man drog in hans pass,men efter överklagande fick han tillbaka och var nu på väg till "Heliga kriget" !!! Vore kanske en skärpning av passutgåvor,till dessa "förföljda" en väg att hindra som SD ju vill.Nämnligen möjlighet att utbildas i dessa muslimska läger.Frågan är berättigad,eftersom samma sak skett från Sverige,med somaliern som nu sitter häktad i Uganda.

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2011-01-26 14:14

    Det här med invandrare och kriminalitet är ett typiskt exempel för de statistiska problem som uppträder i detta fall. Vad är hönan, vad är ägget. Eftersom jag utgår ifrån att vi människor är mera lika än olika varandra tror jag att omständigheter/livsvillkor är mycket viktiga. Skulle man undersöka olika parametrar som kriminalitet mm i ett urval etniska svenskar med samma inkomst- köns - och ålderfördelning som i gruppen invandrare (med en överrepresentation av låg inkomst, män och yngre) krymper skillnaden avsevärt!

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-01-26 14:20

    Lars, Din kommentar korsade min. Har inte sett debatten och därmed kan jag bara yttra mig mera principiellt. Man måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Utanförskap/diskriminering skapar en grogrund för terrorism på två sätt: direktrekrytering ur en diskriminerad grupp och "solidaritetsrekrytering" av falsk solidaritet med denna grupp, då ofta av mycket intellektuellt skolade personer ur överklassen. 70-talets RAF i Tyskland är ett typexempel där överklassungdomar med sina bomber trodde sig hjälpa den fattiga arbetarklassen, som betackade sig för hjälpen. Byt ut RAF mot radikala islamister och arbetare mot muslimska invandrare - vips, det är samma situation!

    SvaraRadera
  10. Åkesson ödmjuk? Tänker vi på samma person? Möjligen lågmäld, ibland, men jag uppfattar honom som halsstarrig, envis och totalt insnöad på sin enda fråga.

    SvaraRadera
  11. Jaha, har svårt att delta här, då jag inte sett/hört intervjun. Och länkar med ljud fungerar inte så bra, då jag sitter med en ålderdomlig dator utan ljud (!).

    Ja, Thorsten, håller med dig gällande jämförelsen med RAF. Även FNL i bl a Sverige drog till sig stora skaror medel- och överklassungdomar. Även om de inte sysslade med bomber och att skapa anarki för att visa på samhällets inneboende ruttenhet, finns det ändå vissa likheter.

    /Öbon

    SvaraRadera
  12. Öbon:
    Skillnaden i dina två exempel är att dessa bestod av tyskar i Tyskland och svenskar i Sverige.Nu har vi att göra med muslimer från otaliga länder som söker fristad i våra två länder,men missbrukar "skyddet" I stället för att anpassa sig till den nya kulturen,vill man tydlligen missionera för sin tro.Ja, vissa går så långt att man väljer terrorism och självmordsbombning..Som jag ser det inte direkt jämförbart ....Min syn säger,att de i högsta grad missbrukar den hjälp/uppehälle man fått i västvärlden.Så långt instämmer jag i din mening om ruttenhet.

    SvaraRadera
  13. Thorsten Schütte2011-01-26 15:25

    Visst finns det skillnader i detaljer. Men den psykologiska mekanism med att tro sig ha ett slags "messianskt" räddningsuppdrag där ändamålet helgar alla medlen är densamma!

    SvaraRadera
  14. Thorsten Schütte2011-01-26 15:31

    Min tanketråd RAF - islamister återfinns även i den här läsvärda ledaren:
    http://www.sandaren.se/ledare/ledaredetaljar/valdets_farliga_lockelse_0_16112.news.aspx?news_category_id=2142&aut_name=nr_04_2011

    SvaraRadera
  15. http://www.dn.se/ledare/signerat/en-bekant-retorik

    SvaraRadera