måndag 10 januari 2011

Är du en snabbfoting?


Gånghastigheten indikerer hur länge äldre vuxna kommer att leva. Den är nämligen ett ett uttryck för kroppens generella tillstånd. Män mellan 75 år och 84 år med den snabbaste gånghastighet ökade sina överlevnadschanser 10 år med 92 procent, medan de, som gick långsamt, fick sina chanser ökade för att överleva med 15 procent. Samma gäller för kvinnor.

När min mor är på besök, och vi är på väg nånstans har hon ända sen min flytt till storstaden nittonhundrafrösihjäl, suckat över "hetsen".
-"Varför springer du alltid??" säger hon till mig, vare sig det gäller att passera ett övergångsställe eller på väg att äta lunch nånstans.
Jag har alltid envist svarat: -"Jag springer inte!!"
Men faktum är, det är stor skillnad i tempo mellan storstad och landsort.
Mor har alltid hävdat att den lugnare omgivningen är att föredra, att stress är ohälsosamt.
Nu får jag vatten på min kvarn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar