fredag 14 januari 2011

And the winner is Japan - föregångslandet!


Läs Lesssica Axelsson på Newsmill!
---"Landet kan fortsätta vara speciellt, unikt och föra vidare en av världens rikaste kulturer." ---" Istället för att lära sig av USA, lär man sig av sig själva. Hankinesiska Kina, Japan och Sydkorea, med flera, är och kommer att förbli homogena och framgångsrika civilisationer. För det sista som japanerna själva vill ska ske, är att Japan blir en av mängden mångkulturella söndrade länder."

Mycket intressant om ett land som inte skrivs så mycket om!
Strutslandets medier är väl inte intresserade av informera och berätta om de som inte gillar olika.
Och som faktiskt modigt nog är stolta och lyckliga över det.

18 kommentarer:

  1. Kan för lite om Japan för att här prata om orsak och verkan, men denna homogena civilisation, med ett ideal om kamikaze och där staten är ett och den enskilda medborgaren inget, drog ut i krig mot USA och fick några år senare två stora städer sönderbombade, Hiroshima och Nagasaki.
    Dessförinnan låg man länge i krig med Kina (30-tal).
    Efter kriget införde USA flera reformer med syfte att "avjapanisera" landet.

    Och långt, långt tillbaka intog den kinesiska kulturen Japan, (han)kinesiska blev det officiella språket, medan japanskan reducerades till att bli kvinnornas och de lägre sociala gruppernas språk. Men, en av världens första roman är i och för sig skriven på japanska "Genji monogatari", "Berättelsen om Genji". Skrevs av en adelsdam på 1100-talet, lady Ochikubo (reserverar mig för transkriberingen).
    Japan kinesiserades (vilket ord, finns det?)under flera hundra år.

    Som vanligt finns det inte svart eller vitt.

    /Öbon

    SvaraRadera
  2. Intressant! Vad du kan!
    Nä verkligen, det fnns inte svart eller vitt. Fast det vore nyttigt för oss här i Sverige om vi åtminstone tilläts tycka både "rätt" och "fel".
    Själv blev jag nyfiken på Japan, vill veta mer, och beklagar medias uppenbara ointresse.

    SvaraRadera
  3. Ps. Och hur långt ska man gå för att räkna ett land som (etniskt) homogent? På ön Hokkaido i norra Japan lever ainu-folket, som om man skulle jämföra med Norden, närmast är som samerna. Annat språk, annan kultur och inte släkt med övriga japaner.

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Oj, såg inte din kommentar när jag skrev mitt ps.

    När det gäller udda kunskaper, får jag väl skylla på min stora nyfikenhet och "plugghästegenskaper" ;-)

    /Öbon

    SvaraRadera
  5. Öbon:
    Etniskt eller oetniskt !! När det gäller att ta ställning,brukar jag tänka på Landskrona.Här har den etniska befolkningen flyttat ut (se Carina),alt.dör de långsamt ut....I väntan på det fullkomligt nya Mellanöstern,får nu Dammhagsskolan ett privata VAKTBOLAG,som skall förhinda skadegörelse,bränder,avfyrande av fyrverkerier inne i skolsalen,slagsmål.överfall etc... Här finns 10 % svenska etniska barn och 90 % nysvenskar (oetniska).T.o.m en S-ledamot var positiv till denna ursprungliga SD-motion.Av detta kan man klart utläsa att denna genuina skånska stad,har fått österländsk prägel på gamla dar....

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2011-01-14 14:38

    Ja, tänkte precis på Aino-folket, som har behandlats ungefär lika illa av japanerna som samerna (och tornedalingar) av svenskarna.
    Och: Japan har den sämsta ålderssammansättning och den högsta statsskulden (200 % ab BNP) i hela världen. Framtidsland? Morsning och goodbye!

    SvaraRadera
  7. Med sitt robotsamhälle kommer de åtminstone inte att tära på jordens resurser. Nåt för resten av världen, som bara har fler och fler och fler munnar att mätta?

    SvaraRadera
  8. Hur var det i stugan, igensnöat eller framkomligt?

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2011-01-14 16:58

    Igensnöat, det var ett motionspass som heter duga. Jag är glad att jag opererade ljumskbråcket för några år sedan, annars hade det nog ploppat ut...
    Och Japan ger verkligen anledning till oro. Deras skuldsättning är alltså större än t ex Greklands. Det har länge dolts för omvärlden eftersom det flesta pengarna har staten lånat av sina egna medborgare, som älskar att spara och då främst i det som känns säkert - statsobligationer. Den dagen japanerna vill använda dessa pengar - då blir det minst sagt spännande. Samma gäller i lite mindre skala även för Italien, även där finns det en jättestatsskuld lånad av de egna medborgarna.
    Och en sådan robot - den innehåller väl halva periodiska systemet i råvaror och dess ekologiska avtryck motsvarar säkert ett helst drös mobiltelefoner.

    SvaraRadera
  10. Så, då kan man sluta sig till att för att ha världens högsta medel-IQ, så är japanerna förbaskat korkade?
    Glad att du pallade skottningen!

    SvaraRadera
  11. Thorsten Schütte2011-01-14 19:13

    Nej, japanerna är inte alls korkade, men individuell intelligens är inte en garanti för att kollektivet fattar rationella beslut. Jag är allvarligt oroad för vad som händer när den flitigt sparande japanska "medelsvensson" inser att hans besparingar i statsobligationer som han trodde kunna trygga sin ålderdom med måste skrivas ned i värde till hälften eller mindre. Uppdämd ilska och frustration som aldrig har luftats förr kan då välla fram. Lika bekymmersamt är att för första gången i modern tid kreditvärderingsföretag som Moodys hotar med att sänka USAs kreditbetyg. Att stora, rika, högindustrialiserade länder som USA, Japan, Storbritannien och stora delar av Eurozonen löper allvarlig risk att på sikt hamna i statsbankrutt, det är, vilket jag motvilligt har kommit fram till (hatar egentligen ekonomi, det är ingen vetenskap...) utöver miljöförstöringen troligen det största långsiktiga hotet för vår välstånd, mycket större än terrorism, invandring, multikultur o s v. Och i en krissituation hotar alltid faran att man jagar syndabockar, som en gång i tiden judarna. Det vill jag inte uppleva och det vill jag även besparar mina barn!

    SvaraRadera
  12. Ulf Hjertén2011-01-15 10:35

    Blir lite bekymrad över de många diskussionerna om etnisk contra oetnisk. Hur kan man bli oetnisk? Är det detsamma som någon med skadade gener? Jag föredrar att säga mänsklig. För det är väl det det handlar om? Det är människor vi möter. I Landskrona också!!!

    SvaraRadera
  13. Tack Ulf, för din kommentar! Mitt i prick.

    /Öbon

    SvaraRadera
  14. Thorsten Schütte2011-01-15 11:41

    Bra, Ulf, ordet etnisk miss- och överanvänds!

    SvaraRadera
  15. Ulf o Öbon:
    Enligt Wikipedia,är etnicitet något som härör från att man skall födas in i gruppen,för att bli accepterad som medlem....Vill inte gå in på detta Ulf,mer än att jag konstaterar,att Somalier är en annan folkgrupp än vår, som också tillhör en annnan kultur...Men att jag som svensk,skulle accepteras som en etnisk Somalier i Mogadischu,kan jag aldrig föreställa mig.Därför blir det väl också omvänt,sak sammma för dessa afrikaner hos oss....Eller ????

    SvaraRadera
  16. Ulf Hjertén2011-01-15 12:09

    Känslan av en outtalad rangordning tycker jag vilar över mycket debatt i media och på bloggar just nu och det oroar mig. Rangordningen har ställt till med många tragedier genom historien.Svenska rasbiologer var världsledande för 70-80 år sedan.

    SvaraRadera
  17. Thorsten.
    Är det inte så,att detta ord,skär genom kropp o.själ hos de "mångkulturella"??? Men jag ska sträcka mig en bit på vägen,och i fortsättningen skriva EJ istället för O:et,...framför etnisk !!!Slutligen detta ord använder jag på intet sätt, för att misskreditera någon.Enbart för att det föreligger en viss skillnad....

    SvaraRadera
  18. Thorsten Schütte2011-01-15 12:28

    OK, Lars. Om man tittar på betydelsen av ordet etnisk då kan ett problem, en frågeställning o s v vara etnisk, (adjektiv), en befolkning vara etniskt (adverb) homogen eller blandad, men en befolkning som sådan kan inte vara etnisk, det har ingen mening!

    SvaraRadera