tisdag 7 december 2010

Sveriges läckraste Kaxmaja



Isabella ”Blondinbella” Löwengrip brutalsågar journalisthögskolan. Den nyblivne chefredaktören rekryterar nu medarbetare – men en journalistexamen smäller inte högt:


– "Jag tycker journalisthögskolan är ett skämt i Sverige, jag kommer att leta efter skribenter med samma passion för skrivandet som jag har för företagandet.”




Respect - BlondinBella!!
Sverige behöver djärva entreprenörer, död åt feminismen - länge leve Kaxmajorna!


För länge, länge, länge sen när jag gick ut gymnasiet var min framtid tidigt och rakt utstakad. Jag skulle självklart skriva. Men journalisthögskolan var redan då ett skämt. Partibok, (S) VPKLMR-tillhörighet, manchesterbrallor, runda brillor, risig hårbuske och foträta skor var de attribut som tarvades.
Så mycket våld var jag inte beredd att göra på mig själv.
Jag tycker mig ha en känsla av att det fortfarande finns en form på journalishögskolan, och att det är där man likriktat stöps.....

9 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-12-08 09:48

    död åt feminismen - frågan är väl snarare hur man definierar innebörden i ordet feminism!

    SvaraRadera
  2. Död åt feminismen á la Schymann, som vänder på steken, fötrycket fortsätter fast tvärtom.

    Länge leve individen!

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-12-08 13:26

    Det är en ytterst frustrerande mänsklig svaghet att pendeln aldrig stannar i mitten:
    Ryssar förtrycker balter - Balter förtrycker ryssar
    Shahen förtrycker folket - Ayatollorna förtrycker folket
    Kunger förtrycker det franska folket - revolutionen äter sina barn
    Nätmobben hettar mot den våldtagna flickan i Bjästa innan Uppdrag Granskning - nätmobben hetsar mot gärningsmannen och hans familj efter Uppdrag Granskning
    Judar förtrycks - Israel förtrycker palestinier
    Kvinnor förtrycks - men är djur/ talibaner.
    Sällan har det svenska ordet lagom en så bra klang som i dessa sammanhang: stoppa pendeln i ett lagom mellanläge!

    SvaraRadera
  4. Bra snabbanalys, Thorsten!

    Jag vill tillägga: leve feminismen, som i min värld (borde) bejaka(r) BÅDE män och kvinnor och inte ställer några hinder för en mans eller en kvinnas val av yrke. Vill en kvinna bli förskollärare, bra (känner många, många). Vill en man bli det, bra (en fd pojkvän var det). Vill en kvinna bli målare, bra (känner en). Vill en man bli det, bra (känner några fler).

    Det finns hopp när det t o m finns kvinnliga fartygschefer inom den tidigare så stockkonservativa marinen.

    /Öbon (vars pappa var reservare på ubåt)

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-12-08 13:49

    Jakten på förmenta pedofiler gör det till en veritabel uppförsbacke för en man att bli förskollärare. Liknade lömska hinder, mot båda könen, finns för många yrken och sysslor! Där står en av fronterna i kampen för verklig likaberättigande mellan könen (vilket är min tolkning av ordet feminism).

    SvaraRadera
  6. Hu så beklämmande Thorsten, katten på råttan, råttan på repet........Ska vi människor aldrig lära oss?
    Enig med Öbon, varje människa oavsett kön ska förverkliga sina drömmar - inte låta någon, något hindra.
    Pedofiler, rys, och i sanning är det sorgligt för män som känner sig helt oskyldigt misstänkta och bevakade. Grymt.

    SvaraRadera
  7. Det är rent ut sagt för X¤%%-ligt när de där hemska personerna nästlar sig in överallt. Tyvärr har det funnits ett antal rötägg som verkligen förstört för många män som verkligen skulle kunna en insats. Tack och lov har min åttaåring haft manliga barnskötare på sin förskola och har manliga fritidsledare på sin skola nu.
    Många små pojkar behöver fler manliga förebilder. Har en ung man i min bekantskapskrets, vars far åkt in och ut från div fängelser under flera år. Den unge mannen suger åt sig uppmärksamhet från andra vuxna män, för att ersätta sin far. Tyvärr finns det ju risker med just det beteendet, det kan locka till sig fel person.

    Men vad gör man? Blir än mer uppmärksam och försöker stötta så mycket man bara kan, men sen då?

    /Öbon

    SvaraRadera
  8. Thorsten Schütte2010-12-08 15:22

    Den unge mannen behöver nog ett eller ett par mera varaktiga och pålitliga manliga förebilder han kan ty sig till, gärna med ett gemensamt hobby som att meka med bilar, bygga modelljärnväg, titta på stjärnor - you name it!

    SvaraRadera
  9. Jepppps, Öbon och Thorsten, jag önskar av hela hjärtat att det till varje vilset barn finns någon enda människa som vill titta på stjärnorna med dem!

    SvaraRadera