tisdag 7 december 2010

titta på Göte´, titta på Göte - lite grann bakom flöte!


Svenska elever halkar efter, 15-åringarnas läsförståelse och mattekunskaper har försämrats i den senaste Pisa-undersökningen som blev offentlig nu på förmiddagen.

För tre år sedan gjorde managementkonsultföretaget McKinsey en uppmärksammad studie där lärarna gavs nyckelrollen. "Det som sker i klassrummen är avgörande för resultaten", menade McKinsey.
WOW - "lärarna gavs nyckelrollen"!!!!!!! Det är verkligen lycka och guld värt med ett framgångsrecept från Mc Kinseys managementkonsultföretag.


Så visst, en skola är inte bättre än sina lärare. Men kanske är det så att man får vad man betalar för?
Idag har NSD ett radikalt förslag:
Högre betyg åt eleven = högre lön åt läraren?
Skolchefen i Kiruna vill att lärarnas lönepotter ska fördelas efter elevernas resultat.

Genom att titta på betygen, resultaten på de nationella proven och enkäter till personal, elever och föräldrar ska lönepotterna delas ut. Den skola som har bäst resultat ska få mest pengar att fördela till personalen.
Lärarfacken säger förstås, absolut nej.
Är näringslivets metoder för att höja produktiviteten något som kan överföras på tex skola och sjukvård?
Går det att kvalitetstesta/säkra undervisningen/pedagogiken så att den leder till bättre resultat med hjälp av bonuspott för lärarna
Vad säger ni, ska vi göra i skolan som i gruvan?


NSDs läsare har sagt sitt i en enkät för dagen:
Ska lärarna ha högre lön om det går bra för eleverna?
Ja, det sporrar lärarna att bli bättre. (24%)
Nej, det ingår i deras jobb. (76%)

1 kommentar:

  1. Thorsten Schütte2010-12-07 16:12

    Om man ska införa en betygsrelaterad lönedel för lärarna kan den inte bestämmas med utgångspunkt från ett riksmedelvärde, för då skulle det hela ter sig fullständigt hopplöst för lärarna hos nedgångna skolor. För första och sista gången tar jag idrotten till hjälp, man måste införa handicap som i golfen så att förbättringen belönas snarare än det absoluta värdet!

    SvaraRadera