måndag 13 december 2010

Mitt i prick - det mest begåvade och skarpsinniga jag läst på hela gårdagen!!


Dingdång, Sverige, Skrev i GD, den absolut mest adekvata insändarfemettan!

Mikael Svensson: Vad var det för fel på det gamla Sverige?
Jerzy Sarnecki: Det här är ett pojkstreck!
Britta Svensson: Bara ett möte mellan människor.
Jan Helin: Vi gillar olika.
Mona Sahlin: Spännande. Vi svenskar måste integreras i det nya Sverige.
Lena Sundström: Om vi inte pratar om det finns det inte.
Lars Ohly: Vi måste bygga många nya ungdomsgårdar
Katri Linna: Detta beror på svenskarnas diskriminering! Jag yrkar på skadestånd.
Mattias Gardell och Memhet Kaplan: Islamofobi!
Carl Bildt: Nä, nu tycker jag att vi alla tar varandra i hand och sjunger We shall overcome.
Reinfeldt: Ursvenskt är rena barbariet! Men det här är civiliserat!
Nalin Pekgul: Men vad konstigt, jag vann ju kampen mot islamisterna i Tensta.
Ann-Charlotte Marteus: Det här är SD:s fel!
Schyman: Det här beror på könsmaktsordningen. Det kunde lika gärna varit en svensk man.
Waberi: Jag kan inte uttala mig om det här är bra eller dåligt: Jag måste fråga en imam.
Vilken fullkomligt lysande insikt, TACK!!!!

Idag har jag ett eget tillägg till den underbara lista över svenskhetens floskelvärldsmästare:
Jan Guillou: Den ensamme knäppgöken var min bror.

GD Aftonbladet

5 kommentarer:

  1. Vad som förvånar mig en aning,är att vid den presskonferance som skedde med SÄPO,en så olika bild i Sverige,gentemot bl.a engelsk och tysk nyhetsmedia skett.I de två sistnämnda talar man om att det fanns flera hjälpare,och att han inte själv skulle ha hunnit med alla dessa mails,bilsprängningar och slutligen förpassande till paradiset.Hos oss står det ju helt klart, att det var en ensam gärning !!! Kan det ha med språkförbistringen att göra ??? Eller har dessa nyhetsmedia inte tagit del av AB:s snyftreportage ???

    SvaraRadera
  2. Bra idé, Lars, vi får ägna oss åt utländsk objektiv media. När vi läsarna själva vet på förhand hur mediapersoner kommer att uttala sig, då blir man ju mörkrädd. Det är då det är dags att sluta läsa dem.
    Danmark har ju länge förvarnat för att svensk dumhet skulle leda hit....

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-12-13 15:29

    Objektiva medier finns inte, bara subjektiva på olika sätt. Alla har sina blinda fläckar, summan av eländet är ungefär konstant.

    SvaraRadera
  4. Thorsten,du har ofta sunda förklaringar...Men när det gäller svensk press,undrar jag om du inte låter dig föras bak ljuset !!Har skrivit det i tidigare kommentarer,att jag mestadels lyssnar/tittar på utländska program.Det som framför allt "tänt ett ljus" är den enorma klyfta,som framträder gentemot "vår" nyhetsrapportering.I inget annat land framgår, att vi i lilla Sverige är jordens centrum !!Inget land har rapporterat att de var en/är en svensk militär som hindrat att krig utbrutit på Koreahalvön..Inget land har hellre sagt något om att vi sände två brandmän till Borneo,och huxflux var månadslång skogsbrand släkt..Vet de andra länderna inte om,hur mycket gott vi som svenskar,bidrar med inom alla områden ????Gör som jag lyssna på olika utomsvenska nyheter,och ni får ett nytt synfält.

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte2010-12-15 11:09

    Det är nog alltid så att man uppfattar det egna landets nyhetsmedia som provinsiell. Lite orättvist,när jag var på semester i Skottland såg jag fram emot BBCs proffsiga nyheter och möttes av kor som ramlat i havet i Cornwall o s v. Och i varje land blir just detta land jordens centrum, det är enkel psykologi. Precis som jag som förvärvsarbetande hinner bara följa en blogg (den här) ordentligt, så har jag bara en regelbunden utlandskälla, spiegel.de, mycket vederhäftig. Vill ej ödsla tid på Bildzeitung eller Fox News...

    SvaraRadera