tisdag 14 december 2010

Fler vardagshjältar.


Lars Lindström skriver idag i Expressen om minutrarna efter terrordådet i Stockholm:
"Människor samlas igen där de två gatorna möts, trängs för att kunna se något. Innan polis kommer till platsen går minst tjugo personer fram till den till synes livlöse och blodige Taimour Abdulwahab, där han ligger ensam bland sina icke detonerade bomber. De flesta går bara fram och studerar kroppen under några sekunder. Några tycks undersöka hans puls. Andra ställer ifrån sig kassarna med julklappar och lägger något som ser ut som tidningar eller handdukar över kroppen.
Det är rörande att se, oavsett om det handlar om en naturlig medkänsla eller okunskap om faran med situationen. De riskerar sina liv för någon som ett par minuter tidigare försökt döda dem."

Tack och lov händer inte stora katastrofer varje dag, därför kan de flesta av oss inte vara absolut säkra på hur vi själva reagerar i akuta och allvarligt hotande situationer. Det finns allt på skalan efter chock, från att bara helt enkelt gå i väg i totalförnekelse, till att bara stå orörligt paraliserad.
Sen finns det vi som är tränade i våra yrken, vi som reagerar effektivt och kyligt efter boken. Vårt agerandet är inristat i ryggraden, det handlar om vakenhet och närvaro i nuet och inlärda och tränade situationer.
Min soldatson har samma inövade situationsnärvaro, för ett tag sen var han på stor inflyttningsfest, massor med folk och mysstämning med levande ljus. Plötsligt såg han ett flammande ljussken i ögonvrån. Han rusade till tjejen vars hår stod i ljusan låga och kvävde elden, medan de som stod närmast bara hann öppna mun och förvånat konstatera att elden var släckt och tjejen räddad.
Själv går jag efter nödträningar i 40 år, aldrig ens in ett rum utan att ha koll på var det finns utrymningsvägar och har reflexmässigt koll på alla människor i omgivningen. Skulle förmodligen inte ens tänka tanken att offret för en sekund sen var mitt eget dödliga hot, fokuseringsskärpan styr.

Det är en gåva, som jag är evigt tacksam för.

7 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-12-14 12:57

    Är väl ganska lik Dig på denna punkt, Carina, ett exempel: När det för ganska många år sedan brann på min dåvarande arbetsplats funkade inte brandlarmet, jag fick jaga ut folk (dom som inte trodde mig lommade efter när ledningen till deras dator som passerade branden brann av) och dirigera folk till det trapphuset som var längre bort från branden så det inte fanns risk att det rökfylldes. Sedan dess kollar jag alltid utrymningsvägarna på ett nytt ställe...

    SvaraRadera
  2. Dagens tips från mig...Läs Ulf Nilsson`s krönika i dagens nätupplaga av Expressen...Står naturligtvis allra nederst,så att så få som möjligt,skall ta del av den...

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-12-14 13:32

    Saxat ur Ulf Nilsson krönika:
    "Våra invandrare, numera omkring 20 procent" - det beror på att man även räknar barnen med en förälder fött utomlands som invandrare. Således består vår familj av tre invandrare (mina barn och jag) och en svenska i minoritet (min hustru). Inte konstigt att det blir många "invandrare" då...

    SvaraRadera
  4. Har inte läst Ulf Nilssons krönika, men kommenterar ändå.

    Min brors familj består med denna definition av en svensk, min bror, och fyra invandrare, varav två är födda i Sverige. Min bror är just nu utlandssvensk, men vid återflytten kommer han räknas in i invandrarantalet.

    Min mors familj, två pers, består av en svensk och en invandrare.

    Min styvsyster är invandrare.

    Min syster är utvandrare, men skulle hon flytta tillbaka till Sverige, skulle hon räknas som invandrare, liksom hennes båda barn och så maken, såklart.
    Min systerson står i begrepp att välja universitet och nu ligger väl ett i hans hemland närmast till hands, i andra hand ett i Storbritannien, men det är inte omöjligt att han väljer Sverige. Då skulle räknas han som invandrare.

    /Öbon

    SvaraRadera
  5. Thorsten,jag tror inte Ulf Nilsson i första hand tänkte på din familj (eller min hustru),när han skrev ner talet 20 % .För övrigt skall du ju som,(jag förmodar)"ren arier"inte känna dig som minderwertig...Att vi Nordiska "högädelarier" står ett trappsteg högre,är inget du behöver skämmas över...Allvarligt nu,som du såg var det i första hand de 400.000 muslimer,som berikat oss,han ville ställa i focus.Att dessa också har en skyhög nativitet,gentemot oss tyskar/svenskar är ju faktiskt i siffror bevisat...Därav kanske hans fruktan för den framtid,som vänterdina barn och mina barnbarn...

    SvaraRadera
  6. F ö ger det mig hopp trots allt om mänskligheten att så många stannade till för att se vad som hänt och försöka hjälpa, trots att det med facit i hand var en smula naivt. Men vem 17 tror att en hopfallen man på gatan är en självmordsbombare?

    /Öbon

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte2010-12-14 14:25

    Lars, jag utgår ifrån att Ditt resonemang om arier är ironi. Jag kan travesterar den vidare: eftersom jag har en svensk mormor är mina barn egentligehn 5/8-dels-svenskar... Jag ville visa att ser man talet 20 % utan sammanhanget jag nämnde, då verkar det orimligt hög. Och allt är relativt, med knappt 2 barn födda per kvinna ligger Sverige långt över de flesta europäiska länder, där vissa dippar nära ettan.

    SvaraRadera