söndag 31 oktober 2010

URGRUNDSRASERI.


Igår var det fredagkväll, eller fredagsmys som man så gärna sjunger nuförtiden. Sebastians Pernillan hade tjejer på ost och vin hemma hos dem, så jag fick det fullkomligt obeskrivliga nöjet att hänga med min yngste son i soffan. Vi njöt av Björns superduperdelikata viltfärsbiffar med hemfräst lingonsylt, vi log åt di Levas lycka, vi skällde på Ibrahimovics otur i matchen Milan-Juventus, jag fick krypa tryggt nära under den rafflande skräckfilmen med Jack Nicholson, Matt Damon, och di Caprio - så snacka om saligt fredagsmys för en mor!!!

Alla har inte samma tur.
Jag läser om hedersrelaterat våld som låg bakom att en 20-årig kvinna gång på gång blev hotad och slagen av sin man och hans pappa. Förtrycket har skett i ett patriarkalt system och handlar om kontroll, utmärkande är att det är planerat, kollektivt och att hederstänkande har en avgörande roll.
Flera vittnen uppmärksammade männen, som ursprungligen kommer från Afghanistan, och hur de vid flera tillfällen slog, sparkade och släpade på kvinnan.
Den gravida kvinnan har levt sitt liv i ett utdraget skräckvälde.
Läs en gång till: - U-T-D-R-A-G-E-T S-K-R-Ä-C-K-V-Ä-L-D-E.
Vet ni vad det betyder? Jag vet, det är bara att blunda och vänta på att det ska gå över, det hårda fysiska och blodiga våldet och den grymma psykiska terrorn - du kommer inte undan, du har ingen alls möjlighet att försvara dig och att bli lyssnad på om du tigger om nåd - det är bara att vänta tills de slutar, tills de är färdiga.
I denna kvinnas fall beskrivs dessutom misshandeln som hedersrelatera. Vilken fullkomligt omöjlig och vedervärdig kontradiktion.
Medan Gudrun Schyman eldar pengar för kvinnors rätt till lika lön, lever massor med kvinnor i vårt Sverige längst ner i den blodiga och tillintetgörande förnedrings-dyn - helt osynliga i vårt Sverige.
När politikerna låter detta hända så accepterar de det, och jag vrider mig i skam.

1 kommentar:

  1. Ja,som Reinfeldt uttryckte det,"vi svenskar som ursprungligen består av blodtörstiga barbarer" har mycket att lära,från vårt nya multikultisamhälle..Är det sådana exempel som berikar vårt nordliga land ?? Eller är det kanske rent av terrorhoten mot "nordstan" i Gbg,som han hänsyftade på ??

    SvaraRadera