torsdag 21 oktober 2010

Ska vi skicka soldater till Malmö?


" En gärningsman som riktar in sig på offer med utländsk härkomst. Det är en av teorierna polisen jobbar efter när det gäller den senaste tidens olösta skottlossningar i Malmö.
- Det har varit flera händelser där färgade personer skjutits i ryggen, säger JB Cederholm vid länskriminalpolisen."

Har just kommit hem från en TVinspelning för Kvällsöppet om vår svenska närvaro i Afghanistan. Massor med tankar, fantastiska, genomtrevliga, ursympatiska personligheter, vidsynta och kloka synpunkter.
Ja, och så¨var ju Gudrun Schyman där också.
När jag nu sitter här vid köksbordet igen, och läser om en sjuk son of a bitch som går ut och skjuter invandrare i ryggen, då tänker jag att det är hela världen som är fucking bara vidrigt avskyvärd. Det känns tragiskt nog som om det behövs trupper både här och där.
För att skydda människorna från människorna.

Aftonbladet SvD DN Sydsvenskan DN Expressen

9 kommentarer:

  1. Eller ta hand om alla dessa sjuka personer, som någon gång "släpptes ut" från sina vårdanstalter....vad vet jag. Men att många sjuka personer finns mitt bland oss, råder inget tvivel!
    Hemska tanke att behöva soldater överallt, men mera poliser behövs, det tycker jag!

    För övrigt tycker jag debatten igår var bra. Grabben som tyckte att 500 svenska soldater inte gör någon nytta, tyckte jag kändes tråkigt att han sa så, respektlöst, med tanke på vad våra soldater gör. (Undras om han har besökt CNL?) Kanske bättre att tänka vad som kan hända om inte Sverige är i norra Afghanistan. Militären som var där igår, sa helt rätt att våra soldater ingår 140.000 man styrka i Isaf. Bra.
    Du var bra Carina och företräder väldigt bra en mamma, vars son är militärbefäl. Du känns fokuserad och är trygg i det. Fast det är klart att det framkom tydligt hur orolig du också är! Tänkte på vad jag skulle sagt om jag varit där....förmodligen samma som du gjorde. Ingen person, som inte har vår erfarenhet om detta, kan föreställa sej hur det känns att ha sin son i Afghanistan.
    /B-M

    SvaraRadera
  2. jag kan se hur Du framstår som en nationens goda moder - en moder som kan få utstå det ultimata offret-

    Roger Karlsson

    SvaraRadera
  3. Nationens goda moder?????Det var en konstig sak att tänka och skriva, Roger.
    Finns det något sådant fenomen?
    Jag är glad om jag framstod precis som det jag är - en helt vanlig mor, vars son valt ett yrke som just nu är intressant i debatten.


    Tack för din feedback, B-M, du är klok och jag uppskattar dig jättemycket!

    SvaraRadera
  4. nationens goda moder - soldatmoder - soldatmamma - termerna följer en i allt väsentligt tysk tradition som kom att omhuldas av fascisterna som utöver bra ledare även behövde kvinnor av den mer robusta sorten som kunde föda och fostra goda soldater

    Roger Karlsson

    SvaraRadera
  5. Jag förstår inte....vad i all världen har det med mig och det här att göra?

    SvaraRadera
  6. Carina, tydligen tycker vår "vän" Roger att vi verkar vara "goda mödrar" av den tyska sorten, som omhuldades av fascisterna!
    Men, Roger, här är det inte fråga om att föda och fostra goda soldater. Det får stå för dej!
    Och vänligen blanda inte in fascister i detta ihop med oss, för det var inte detta jag menade med mitt inlägg!
    Vi är mammor som oroar oss för våra söner, basta!
    /B-M

    SvaraRadera
  7. Du vet Du anonym. Om ni nu är så rädda om era söner så se då till att de pallrar sig hem från sin `mission` i Afghanistan där de är en del av en struktur, organisation och befälsordning som dödar mängder av civila bönder, barn och kvinnor.

    SvaraRadera
  8. Vad gör vår gode Roger då för att hjälpa afganerna att bli av med talibantyranniet?
    Håller tummarna? Klart som f-n att föräldrar till soldater i fält är oroliga....men de myndiga och gör som de vill,oder?

    /HellBoy

    SvaraRadera
  9. Tack för det HellBoy, dom är myndiga och gör som dom vill.
    Ja, jag vet, hur det är att vara mamma till en soldat i Afghanistan, det var det saken gällde, inget annat!
    /B-M

    SvaraRadera