onsdag 15 september 2010

Röstar ni på slipsen?


Stil och politik. Det finns procent att vinna på en medveten klädstil. Få svenska politiker har greppat denna möjlighet skriver tidningen Fokus. De flesta bär kavaj, men en del endast rutig skjorta, och uppenbarligen helst inte slips.
Själv har jag inte ens lagt märke till att slipsen håller på att förpassas till dåtiden, ännu mindre tänkt att de slipslösa skulle bli röstlösa.
Däremot hoppas jag att politikerna inte är trendsetters - det är ju läckert med slips, en chans för männen att visa personlighet. Lite färg, fläkt och djärva grepp. Fast Björn håller vilt tummarna för politikertrenden!

11 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2010-09-15 21:29

    Allt som sitter trångt har jag svårt, dessutom är min termostat inställd så att jag nästan alltid svettas. Slipsen är rena tortyren!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är tydligen inne att se lite "ledig ut"! Politikerna är nog måna om att vi väljare skall tycka att dom ser lite "folkliga" ut inte stramt ihopsnörpt med slips.
    Personligen tycker jag att det är läckert på en man, med kavaj i alla lägen, utan slips, med slips, med en snygg t-shirt under, eller snygg skjorta. Och, till sist, slips är snyggt, som du säger Carina, det visar lite av personligheten.
    Min käre make använder inte ofta slips. Men alltid när vi skall gå bort, eller när han vill vara lite extra fin, kommer slipsen fram. Hans favis är en mörkblå slips med USA:s flagga lite diskret i rätt höjd, den passar dock inte vid alla tillfällen. En annan favis är en slips full med hundar, båda införskaffade i Italien....visst låter det snobbigt...hahaha, men, så är det, Leif älskar när jag köper skjortor till honom i Italien, när jag hälsar på min syster, har min favoritaffär.
    Jaha, nu vet ni det....
    /B-M

    SvaraRadera
  3. En man som alltid klär sig stiligt är Jan Eliasson. Välsittande kostym, slips och näsduk.

    Slipslöst, nja, inte de roller som toppolitiker har, det är lite respektlöst. Att som Eriksson och Ohly framhärda i jeans och öppen skjorta är så trist, så beige.

    /Öbon

    SvaraRadera
  4. Ja, Öbon,Jan Eliasson är en verkligt behaglig och fantastisk person och politiker, helt rätt alltid, hans son Johan är klasskamrat med min Henrik.
    Tyvärr så har han i mina ögon valt fel karriär.

    SvaraRadera
  5. Eller rätt karriär men fel parti? ;-)

    /Öbon

    SvaraRadera
  6. Thorsten Schütte2010-09-16 10:41

    klippt ur Marcus Birros blogg:
    "Min respekt för politiker har både ökat och minskat. Jag gillar Reinfeldts avslappnade leende och fasta handslag. Jag tycker det är fantastiskt när Sahlin vågar vara öppenhjärtlig när kameran inte är på. Jag blir förvånat överraskad när Tomas Östros (av alla människor) visar sig vara en osedvanligt sympatisk och glad människa, och när Maud Olofson pratar om dans med tindrande ögon. Men när kameran tänds igen är allt det där borta. Mona Sahlin är enbart vingklippt. Borg blir stram och korrekt, Reinfeldt ser rakt på mig, men ändå inte, jag är ingen alls för honom, jag är ett sminkat ansikte som står i vägen mellan honom och dig, du som tillhör ”svenska folket” som han säger och som är en idiot om du inte röstar på honom. Tomas Östros blir enbart konturslös och beskäftig."
    Jag tycker att partiledarna visade glimtar av sitt sanna jag i Peter Settmanns 11e timmen, där sänkte dom garden och blev mera avslappnade!

    SvaraRadera
  7. Tack Thorsten för citatet. Jag är övertygad om att alla som har en offentlig roll, som politiker, företagsledare, medlem i kungahuset eller vad det nu kan vara, visar upp en helt annan del av sin personlighet (eller helt enkelt sin personlighet) när de är mer privata.
    Den offentliga rollen är ofta för "snål" för de allra flesta.
    Jag känner just inga "kändisar", visst, ganska många konstnärer, någon skådespelare, någon diplomat, ett antal lokalpolitiker, men inga som brukar ta plats på löpsedlarna. Men även de har en varm och trevlig sida som de inte alltid visar när de är mer officiella.

    Nu tittar jag inte på 11:e timmen, av två skäl. Dels tittar jag väldigt lite på teve öht, dels, om jag nu väljer något enstaka program, väljer jag bort Peter Settman. Jag kan inte med karln, inte sedan "Ronny&Ragge"-tiden. Så fort det kommer ett underhållningsprogram där han är programledare, går jag till min välfyllda bokhylla och tar fram något spännande att läsa i stället.
    Min favorit bland manliga programledare är faktiskt Martin Emtenäs. Han tar fram t o m så slemmiga små djur som blodiglar och får dem att framstå som helt fantastiska! Det är pedagogik och underhållning på samma gång, det.

    /Öbon

    SvaraRadera
  8. Ps, Thorsten, jag önskar dig en trevlig resa!

    /Öbon

    SvaraRadera
  9. Thorsten Schütte2010-09-16 11:08

    Tackelitack öbon, ska ge återkoppling sedan från "Berliner Luft" o s v!

    SvaraRadera
  10. Vi väntar på din "reseskildring" Kanske en liten "Martin Emtenäs" ???
    /B-M

    SvaraRadera
  11. Thorsten Schütte2010-09-16 12:43

    Tja, vet inte om jag når upp till den standarden (Martin är bra!).

    SvaraRadera