onsdag 15 september 2010

Kreativ ungdom.


En insändare i min lokaltidning:
"Jag tycker att staten bör satsa mer pengar på oss ungdomar och vårt studiebidrag.
Idag ligger bidraget på 1200 kronor och delas ut en gång i månaden. Det kan låta som det räcker, men försök leva er in i situationen att de flesta ungdomar faktiskt får betala mycket själva, som mobilräkningar, nödvändiga kläder, fika, mat, nöjen och skolmaterial.
Med några hundralappar extra i månaden skulle snatteriet bland unga minska."

Och massor med extra bidrag till bankrånare och kleptomaner!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är fel! Vi skall inte uppfostra våra ungdomar att leva på bidrag!
    Slulle vi skattebetalare, betala, för att undgomarna ska prata i mobilen, köpa kläder, gå på stan och fika, nöjen mm. mm. Dom får väl lära sej som dom flesta andra, rätta mun efter matsäck!
    Det är långsökt att tro, att det blir mindre snatterier för att det delas ut mera bidrag!
    Vilket trams!
    /B-M

    SvaraRadera
  2. Men det är ju verkligen synd om dessa ungdomar som bara har 1200:- i månaden, skattefritt, att spendera efter eget tycke. Det är ju så lite, om man jämför med t ex en ensamstående tvåbarnsmamma som arbetar deltid på ett äldreboende. Hon kan ju bada i sina tjugolappar som är kvar efter räkningarna och maten och hyran och ...

    /Öbon

    SvaraRadera
  3. Thorsten Schütte2010-09-16 13:16

    Så länge barnen bor hemma är ju studiebedrag i praktiken en devalverad (betalas bara under 10 månader) och krångligare (måste sökas hos CSN i stället för att komma med automatik från FK) variant av barnbidraget som uteblir just de sommarmånader pengarna som mest behövs!

    SvaraRadera
  4. Jag är tydligen för gammal för nyare kännedom om studiebidragen, samtidigt som familjens barn och yngre tonåringar är för unga för studiebidrag. Har för mig att på min tid (70-talet) så fick modern det automatiskt från fk, (och så fick jag slanten, som f ö kom en gång/termin).

    Öbon

    SvaraRadera