lördag 28 augusti 2021

Svenska mähän anser att vissa politiker och mediapersoner står över lagen och kan göra lite som de vill.

Någon som minns TV4-reportern Anders Pihlblad, som festade runt på krogen med reinfeldts statssekreterare Ulrika Schenström? 

 Schenström drevades och tvingades bort från sitt arbete, efter att riksjournalister på den tiden (2007) faktiskt gjorde sitt jobb och granskade makten.

Mer och mer förtvivlar jag över den till synes obotliga svenska dumheten, vuxna lekstugefjollor som mesar, jamsar med, och sen blir förnärmade när allt brakar åt helvete.

En snällistisk dåre skrev på FB, om kritiken mot Carina Bergfeldts agendaaktivism: 

-"Bergfeldt har rätt, hon måste ju få umgås med vem hon vill och ha vilka åsikter hon vill privat. Eller ska demokrati, åsiktsfrihet och mänskliga rättigheter bara gälla vissa. Hur ska vi i så fall veta vilka de som inte har rättigheter är? Ska vi sätta gula stjärnor på deras kläder, det syns ju tydligt? Ovaccinerade kan ju ha röda stjärnor och konservativa blåa. Nu går vissa för långt." 

------

Ja, Vad ska vi ha journalistheder, lagar, regler, etik och moral till, när alla kan skita i allt och göra som man själv känner och har lust med?

 Vissa arbeten, som ståtar med vackra paroller om objektivitet och opartiskhet inför hela allmänheten, har allvarligt menade regler som högtidligt har undertecknats vid anställning.

 Regler som man hederligt signerar gäller. Alltid. Utom på SVT och i värdegrundsSverige.

------

Jag ska berätta om en lång flygdag som jag hade en julafton. På den sista sträckan mellan Arlanda - Sturup - Arlanda, var det de mest stressade julfirarna som skulle iväg med sista avgången för dagen. 

Vid gaten stod en familj som skulle flyga till släkten och hade sin lilla hund i en väska, men hunden var inte föranmäld /de visste inte/ och det uppstod diskussion. Det fanns nämligen redan en väska med två små hundar ombord med en annan familj. Fler tilläts inte, samt att tillstånd krävdes. 

Gråtande barn uppe i gaten och förtvivlade föräldrar i nästan full panik, gjorde att jag trampade snett, och gjorde felsteg från all jag lärt mig och levde efter - jag bad om samtal med kapten, och frågade om det skulle vara kunna möjligt - med tanke på julafton och sista avgången - att göra ett avsteg, och i detta undantag tillåta ytterligare en hund från Stockholm till Malmö. 

Så länge jag lever kommer jag att kristallklart minnas kaptens isande blick som borrade sig in i hela mig. Lugnt, sansat men mycket bitskt besvarade kapten mig med en fråga: 

-"Och vilka fler av civilflygets regler, bestämmelser och checklistor tycker purser att vi ansvariga skulle kunna göra avsteg från idag eller någon annan dag?"  

Jag backade ut, skämdes, och låste cockpitdörren utifrån -   message take, lesson learned. 

Så fort någon börjar göra undantag, då har man släppt. 

Vad ska alla i ett företag då rätta sig efter? 

Och hur ska regelverket kunna vara effektivt och konstant då. 

Något för SVT att fundera på.

6 kommentarer:

  1. Sverige är laglöst, men inte för oss vanliga svenskar. Där ska lagar följas till 110 procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara eliten och deras skyddslingar gör som de vill. Som i all kommunism.

      Radera
  2. I ett tidigare liv (känns som så i alla fall) kunde jag bland annat BCL-F och Annex 10 och 12 som rinnande vatten. Annex 6 däremot har jag aldrig behövt att lära mig.

    Rent principiellt hade skepparn rätt, det är lätt att hamna på ett sluttande plan. "Det börjar med en synål och slutar med en silverskål." Rent praktiskt har jag svårt att se hur tre hundar i handväskestorlek hade kunnat förorsaka flyghaveri. Fastän de är små skulle de ändå inte komma åt kablaget. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänker som jag. Fast då är vi ju där, och försöker blidka regelverk med känsloargument. Jag har haft lång tid efter händelsen, att tänka på den. Gör det ofta fortfarande.
      För en del av mig uppfattade då min kapten som en omänsklig och empatilös robot. Jag har kommit fram till att de som tar 100 procent ansvar för regelverket måste vara sådana som min kapten.

      Radera
    2. Har du flugit själv? Eller hur vet/kan du allt?

      Radera
  3. Utan att avslöja mig alltför mycket då jag fortfarande utför uppdrag åt sådana som kan vara lite lättstötta, fastän mina åsikter (och även dina) var middle-of-the-road på den tiden det gick bra för Sverige, kan jag berätta att jag arbetade dussinet år inom olika verksamheter i flygsektorn där det var ett krav att kunna de regelverk jag räknade upp. Jag har varken flygcertifikat eller varit anställd av något flygbolag även om mitt arbete varit till gagn för bland annat flygbolag.

    När jag tyckte jag kunde det bytte jag område till ett som är lite mer dynamiskt. Det blir mindre tråkigt i längden då.;-)

    Jag har bokstavligen flugit och flängt inte bara hela mitt vuxna liv utan även innan dess. Som du märker ligger det i släkten och jag har även därifrån en RVCC-tagg som sagt var inte är min men som jag funderat på att fästa på kabinväskan bara för att se reaktionen. ;-)

    SvaraRadera