måndag 6 maj 2019

Brand ombord.

Bara tanken får hela kroppen att reagerar instinktivt.

Vilken fasa. 

Det går så fort.

Flygbolaget har idag lämnat tre teorier till haveriet: väderomständigheter, tekniska problem, och piloter utan rätt utbildning. 

Vi har hört det förut. 

Flygvärdinnan Tatyana Kasatkina, 34, grep passagerarna i kragen och slängde ner dem på rurschkanan, mot säkerheten utanför flygplanskroppen. Så funkar skickliga yrkesproffs som är tränade att exakt veta vad de ska göra- såvida de inte själva slås ihjäl eller brinner upp först.

En överlevare från det ryska eldhavet har väckt ursinne när han efter räddningen syntes promenera iväg med sitt handbagage, han ansågs ha hindrat andra passagerare från att ta sig ut genom att blockera nödutgången med kropp och bagage.

Ryssen har blivit en syndabock efter att andra passagerare kämpade för att försöka fly ut för sina liv.  Enligt rapporterna har endast tre passagerare, som satt bakom Khlebushkin - som satt på säte 10C - överlevt infernot.

Fast.
Vi måste känna till vad som händer med oss människor efter att ha utsatts för terror och hög akut stress. Våra hjärnor fungerar inte rationellt, vi kan göra mycket udda saker. 

Min åsikt. 

Det borde finnas ett sätt att låsa förvaringsskåpen över sätena när det uppstår en nödsituation. Det borde enkelt kunna ingå i övriga säkerhetsinstruktioner och låsfunktionen kopplas ihop med öppningen av nödutgångarna. 

Dessutom. 

Klar och tydligt information till ALLA passagerare om att det INTE går att öppna luckorna vid nödsituation.


9 kommentarer:

  1. "Våra hjärnor fungerar inte rationellt, vi kan göra mycket udda saker." - Så är det, det måste inte vara ondsinthet att folk vill rädda sitt handbagage. Man kanske ska ha det allra viktigaste typ pengar pass o dyl på sig eller i en liten väska som man har under stolen eller så. Att låsa bagagefacken i nödläge kan funka, men kanske några blir alldeles stirriga när de inte kommer åt sina saker?

    SvaraRadera
  2. "Det borde finnas ett sätt att låsa förvaringsskåpen över sätena när det uppstår en nödsituation." Skulle tyvärr öka utrymningstiden då vissa idioter skulle försöka bryta sig in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du var flytvästen finns o.b? Vet du hur man får luft i sin flytväs? Vet du var nödutgångarna finns? Detta vet nästan alla passagerare, och det beror på återkommande tjat, tjat, tjat. Det skulle funka med låsta hyllora i nödsituation också. Se mina sista två rader.

      Radera
  3. Det var faktiskt ett reportage betr detta igår i SvT.
    Konstigt nog.
    Tycka var allmänt att man i Ryssland börja resa sig ur sätet redan under inflygningen och plocka ur sitt handbagage, spec på inrikesflyg.
    Riskbeteendet i Ryssland är ju fö "inte så utvecklat", de som sett dashcamvideos från Ryssland på Tuben förstår vad jag menar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För några veckor sedan blev en buss i Sthlm på några sekunder ett eldhav efter att biogastanken på taket kraschat in i en betongvägg och exploderat - tursamt nog fanns inga passagerare i vagnen.
      Så riskbeteendet i Sverige är nog heller inte så utvecklat - tro inte på allt vad SVT och Janne Björklund säger om Ryssland.

      Radera
  4. Hjälper ej att låsa!
    Gottröra: kom inte bagage hyllorna nedrasande?
    Med diverse eldfarlig dryckjom...
    Lustig bransch!

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. En incident är sällan lik en annan i den branschen. Det finns så månmga "beror på".

      Radera
  5. Raymond Zweigberg2019-05-07 10:18

    Så där ja nu har jag flugit färdigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undanber mig mycket gärna flygresor ut i världen. Men det beror på att jag är oren och måltavla.

      Radera