onsdag 25 november 2020

Jag avvaktar längst bak i kön.




Dansk välrenommerad överläkare är ärligt bekymrad över snabbgodkända corona vaccin: »Vi står alla mitt i en helvetes svår etisk, vetenskaplig och humanitär situation»

Jakten på det eller de vaccin, som snabbast möjligt kan få stopp på vår pandemimardröm, kan riskera att skada den essentiella vetenskapen som ska ligga till grund för kommande godkännande i USA och Europa.  

Det säger den danske grand-old man i studier av kliniska försök, överläkare dr. med. Christian Gluud och ledare av Copenhagen Unit Trial, Center för Klinisk Interventionsforskning på Rigshospitalet.

»Vi riskerar att förlora viktiga fakta om vaccinets långtidseffekter och biverkningsprofil. 

Det är så stora ekonomiska, politiska och mänskliga intressen som står på spel, för att få fram vaccinet så fort som bara möjligt, att det inte är otroligt att det kan gå ut över vaccinets säkerhetsprofil«.


SUNDHED

7 kommentarer:

  1. Går inte testningen till på samma sätt för covid som förandra vaccin?

    SvaraRadera
  2. Ledsen, fru Carina! Längst bak ( i kön ) står ju jag...

    SvaraRadera
  3. Jag kommer inte att stå i någon kö,aldrig i livet!!!

    SvaraRadera
  4. Vad göra? Inför hotet att bli smittad nu när man är 70+ eller att avstå när det kommer vaccination är en fråga på liv och död. Visst vore det bra att få avstå vid första möjlighet till vaccination. Men får man då en ny möjlighet till en vaccination när många andra vill vaccineras?
    Vore jag eremit eller yngre skulle jag avstå precis som jag har avstått från säsongsinfluensasprutot till dess det blev massvaccinatipn 2009(?). Några unga fick narkolepsi då. Även vetenskapen tvivlar om detta vaccin är riskfritt.
    Trial and error metod kanske men inför hotet går det inte att göra som man gör i Danmark m.fl. länder - avliva (minkarna). Hur har de gjort i Kina som har otroligt låga covidtal? Interneråt de sjuka på sjukhus,som i Huan? Något som liknar mirakelmetoden. För övrigt så drabbar minksmittan också kineserna.
    Minkpälsarna blir jättedyra. Så har ni Qvinnor och ni andra kvinnor en minkpäls i garderoben, exportera så ni slipper drabbas av minkskam alternativet är mal i minken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt dilemma, men jag håller mig för mig själv och skyddar mig, så att jag kan lita på min inre röst om att definitivt inte tro på tomtarna Löfvén, Hallengren och Tegnell.

      Radera
  5. https://youtu.be/5Mqr2dSafgo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrämmande. Vad är sant, vem ska man tro på.
      Vedervärig värld.

      Radera