fredag 8 maj 2020

De många, många kvinnorna som aldrig kommer att plocka en enda jordgubbe i vårt land.


Katerina Janouch har delat en länk

-"Han är inte ens trettio fyllda, ser trevlig ut och kör taxi. Jag sitter i baksätet och det är tiden före Covid, någon gång i höstas, men jag har inte kunnat släppa samtalet vi hade. Det finns kvar i mig, kanske för att det avslöjar en kvinnosyn jag önsketänker inte fanns. 

Min vana trogen inleder jag ett samtal, som jag brukar, för jag är nyfiken på människor och deras liv. Så jag frågar om hans familj och han berättar att han är gift och har ett barn som är tre år, tyvärr bara ett enda barn än så länge, säger han beklagande och då frågar jag vad hans fru gör och han ger mig en frågande blick. 

Hon är hemma med vårt barn, säger han och jag undrar, så där svenskt, jobbar hon inte, och han skakar på huvudet och säger att han inte vill att hon ska jobba. Att det är hans beslut. Att en muslimsk kvinna gör som mannen befaller. Och att han inte vill att hon ska arbeta utanför hemmet. 

“Det är jag som bestämmer om min kvinna ska arbeta eller inte, och jag vill inte att hon gör det” säger han som världens mest självklara sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar