söndag 19 april 2020

När tystnadskulturen i ett land är så förlamande,

att ingen vågar uttrycka ens det mest elementera.
Nio sidor dödannonser mötte under söndagen DN:s läsare – mer än dubbelt så många annonser som i vanliga fall.
– Det är en tydlig ökning men det är svårt att säga exakt vad den beror på, säger Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter.



Det går dock inte med säkerhet att säga om det är sjukdomen som gjort att dödsannonserna ökat, understryker Caspar Opitz


6 kommentarer:

  1. Helt otroligt!Hjärntvätten är total.Gud nåde den som skulle våga kritisera våra stora ledare Tegnell och Löfven...
    Mvh,Tomas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle ge vad som helst för att vara med på förberedelsen inför presskonferenserna. Uppsnacket pch peppen! -Hur ska vi lägga upp det här, hur ska vi berätta om läget utan att berätta om läget, hur ska vi framställa dödssiffrorna så att det låter som ingen har dött, och att hela världen tittar på den nya svenska SuperCoronaModellen som är bäst på hela planeten.

      Radera
  2. Ser med förväntan fram emot Dr Tengeles bortförklaring till Sveriges 7-faldiga överrepresentation av antalet döda gentemot övriga Nordens länder, varje dag kl.14.00.
    Gissar på att hen (på stället joggande med korslagda fingrar bakom ryggen), skyller på omvärldens bristfälliga matematikkunskaper, bristande tilltro till den splitter nya massmördande religionen "flockimmunitet" och Svenskens naiva motsträvan mot att begå bakteriellt självmord för att tillföra Arvsfonden ytterligare miljoner att vräka ned i det svarta hålet?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en 100%ig Tegnell-klassiker: -" Det var sant då."

      Radera
  3. Det Casper Opitz med säkerhet vet är att den ökade dödligheten medfört ökade inkomster för DN.
    - Vid eftertanke är jag inte säker på att C.O. förstår det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. DNs motto för medarbetarna: "Inget förstå - bara lyda."

      Radera