måndag 27 januari 2020

Broccolimetoden.



Folkoperan vill locka en ung publik tillsammans med McCann Stockholm.


Opera är en underhållningsform som inte i första hand är förknippad med en ung publik något som Folkoperan vid flera tillfällen har försökt utmana.

Nu sätter Folkoperan upp Coraline, en äventyropera för hela familjen baserad på bygger på Neil Gaimans fantasyhistoria. Kommunikationen tar utgångspunkt i insikten att opera inte är förstahandsvalet av upplevelse för barn och lösningen blev – broccolimetoden.

Folkoperan närmar sig målgruppen från ett annat håll och visa att opera också är humor och spänning. Samtidigt vill Folkoperan att barnen ska känna att det är deras eget val. Inför föreställningen vill de ge föräldrarna ett verktyg för att få med sina barn. Genom att låta barnen välja mellan opera och något annat som de vanligtvis inte väljer, nämligen broccoli.

Under ett par veckor framöver kommer kampanjen Broccoli vs Opera att instruera föräldrar hur de kan utmana sina barn med broccolimetoden. Som inspiration har Folkoperan och McCann tagit fram en experimentfilm med 26 medverkande barn, där majoriteten av barnen valde opera. Under kampanjen kommer det bland annat också delas ut broccoli på platser i stan, istället för reklamflyers.

– Reklam handlar ofta om att hitta genvägar för att nå fram till målgruppen. I det här fallet räckte inte ett erbjudande, och därför använde vi oss av ett motbjudande, säger Erik Nyström, copywriter på McCann i en kommentar.

Resume

5 kommentarer:

  1. Undrar om det kommer att fungera för att få fler till valurnorna.
    Sjuk-klövern delar ut SD valsedlar med det mest motbjudande i sina händer.

    SvaraRadera
  2. Motbjudande i dag är ju, tyvärr, "svenska" krusbär...

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle faktiskt äta vad som helst om jag slapp S,MP, C, L.

      Radera
  3. Broccoli är både gott och nyttigt! Opera...usch o tvi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men "kärlek till tre apelsiner2 är väl OK?

      JJ

      Radera