lördag 7 december 2019

Björn Ranelid, kapitel 5.


Björn Ranelid fortsättning: 

-År 1968 kom cirka 3000 människor från Tjeckoslovakien till Sverige. Även flyktingar från Polen, Argentina och Uruguay och senare från krigets Libanon kom till Sverige. I en statskupp den tjugoförsta april 1967 tog en militärjunta makten i Grekland och den diktaturen kom att vara fram till 1975. Cirka fyra tusen greker flydde förtrycket till Sverige. Hur många av dessa greker blev kända här som mördare, terrorister, rånare och våldtäktsmän?Under 1970- och 1980-talen rådde en diktatur i Chile. Fler än 20 000 individer flydde från det landet till Sverige. För dessa personer gällde det att lära sig att tala svenska och skaffa sig ett arbete och en försörjning.


År 1979 anlände cirka 5000 båtflyktingar från Vietnam till Sverige. De flydde kriget i sitt hemland. De uppfyllde alla kriterier för att söka asyl. Sammanlagt lär ett par miljoner individer ha flytt Vietnam och sökt sig till Amerikas Förenta Stater, Kanada, Australien, Tyskland och Storbritannien. Finland tog emot 100 av dessa miljoner individer. 

Jag har aldrig hört talas om eller läst att dessa vietnameser blev kriminella. De brände inga bilar, våldtog inte kvinnor och gjorde sig inte skyldiga till sprängningar på allmän plats i Sveriges städer.Alla grupper och gäng består av individer. De kan välja att skaffa utbildning, lära sig språket som talas i landet där de bor, söka arbete och uppföra sig anständigt och lagligt i förhållande till sina medmänniskor. 

Björn Ranelid.

6 kommentarer:

  1. Varför dela upp den? Läsvärd i sin helhet. Läste den igår i kvällsposten. Ranelid är alltid ett nöje att läsa.
    Dgdf

    SvaraRadera
  2. Det gjorde jag i all välmening. Själv uppskattade jag en eftertanke-minut emellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina
      Förstår ditt syfte men underskatta inte oss som är samhällskritiska..Vi är inte outbildade " bonnläppar" snarare tvärtom den breda massan av okritiska medlöpare.
      Gillar din blogg och inlägg med en humoristisk twist.Trogen följare.
      Mvh Dgdfria

      Radera
    2. Dgdfria, överst i blogginlägget om Ranelid skrev jag: - "Men texten är lång, och jag vet med mig själv att jag ryggar om läsningen syns vara för kompakt." Det var den här bonnläppen som lämnade texten flera gånger för att jag har lättare att ta till mig korta, snärtiga inlägg, tills jag slutligen tog mig tid att i lugn och ro läsa hela texten. Om det var någon jag underskattade så var det mig själv.

      Radera
  3. Tack för den artikeln av Björn R, även om den var uppdelad i flera avsnitt.

    SvaraRadera