måndag 4 november 2019

En fundering.

 Jag funderade på att alla svarar på frågan, utan att definiera sig som något annat än vanlig människa, utom en -  som definierar sig som muslim. 

Då försökte jag tänka mig in i hur det skulle vara att alltid först och främst vara min eventuella religion. Och varför jag skulle vilja vara det? När jag är så mycket mer. 

Och att det alltid är just muslimer som ser sig som så religiösa personer att det är överordnat allting annat. Och i att med detta "jag är muslim" kommer ett underförstått krav på särskild förståelse och speciella krav på bemötandet. Det var min spaning, undrar vad ni tänker?

6 kommentarer:

  1. För mig är alla helgons helg helig.En stund att minnas de som gått bort före mig och är djupt saknade. I minnet lever de så länge någon minns. En vacker kristen sed med alla tända ljus och gravprydnader. Och om man inte kan ta sig till en grav kan man tända ett ljus hemma.
    Halloween..Vad är det?
    Jag är min tro men naturligtvis så mycket mer.
    Dgdfria

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det viktigt att vara tydlig med att jag är kristen.Idag när islam brer ut sig måste vi var lika tydlig som de med var vi är. Ett tillägg till min första kommentar.

      Radera
  2. Hon är muslim. Bor i Sverige och studerar men har inte ens lärt sig vad denna helg är. Hur går det med studierna?

    SvaraRadera
  3. Hon visar i varje fall sitt vackra hår, till skillnad från dom flesta muslimska kvinnor. (eller är hon inte muslim)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker formuleringen är intressant: -Jag är muslim, så jag vet inte.
    Jag är bagare, så jag vet inte. Jag är Nobelpristagare, så jag vet inte. Jag är vegan, så jag vet inte.

    SvaraRadera
  5. Kan inte svt sända filmen Inte utan min dotter varje kväll i ett par veckor, då kanske fler inser vad islam och muslim är för nåt.

    SvaraRadera