lördag 16 november 2019

Alexander Isak - bragdman och genuin förebild.

Efter Sveriges segermatch mot Rumänien igår utmärkte sig de rumänska fotbollsfansen som vedervärdiga förlorare i dubbel bemärkelse. 

Men det fanns en Kung på planen:
Alexander Isak:
–  "Det var rasistiska ord och skrik, sådant som inte ska förekomma.
Jag valde att inte låta sådant påverka mig, i slutänden är det vad de vill. Domaren sa att han kunde avbryta matchen men jag sa till honom att det inte var nödvändigt".

Inte vet jag, jag har inte sett eller märkt någon skillnad på Alexander Isak och de andra spelarna, mer än att han är aningens vassare på plan. Jag tänker inte i hudfärg. Vad jag ser är en ovanligt stor människa, i ordets bästa bemärkelse, som höjer huvudet och reser sig över barbari. 

Alexander Isak behöver inga manifestationer, ingen DO,  ingen gråtande grupp bakom sig som stöd, inga falska handhjärtan, inga åtal och inga hashtaggar#fuck rasism. 

Alexander Isak låter inte obildade fotbollsdårar ta ner honom, han är så oändligt mycket mer än hudfärg.


16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tror alla dina läsare att jag attackerade killen.
      Det gjorde jag ej!!!

      Radera
  2. Vi är många vanliga svenskar som utsätts för kränkande saker, utan att det uppmärksammas. Som också är mycket mer än vår hudfärg, men just för närvarande står inte vit färg så högt i kurs heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk är det värsta man kan vara i den nysvenska enfalden.

      Radera
  3. Han har tydligen gått Carlzons charmkurs?

    Sedan måste man skilja på sak och person. Nu vet jag inte hur det kommer sig att Alexander Isak föddes i Sverige men statistiken talar för att det beror på ekonomisk migration och då kommer de vänsterblivna att mena på att vi svenskar ska försörja en miljon eller på bara för att det bland dessa funnits en bolltalang.

    SvaraRadera
  4. Bragdman och genuin förebild? För vem, och vad?
    För att Isak inte sprang upp på läktaren och började slåss?
    Inget ont om Isak men hyllningen är lite för pk i denna blogg för att inte misstolkas.

    Nu lär denna kommentar tas bort vilket då kommer att bevisa min teori..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle kommentaren tas bort? Argus och anonym gör mig besviken. Hyllas den som hyllas bör, i motsats till Durmaz gör Alexander Isak en för dagen mycket ovanlig och hedervärd gest. Det har absolut ingenting med PK att göra. Och ingenting med varifrån hans föräldrar kom eller varför.

      Radera
    2. Som sagt sak och person.

      Sak: Varför finns det eritreaner i Sverige? Skitland? Javisst, men de flesta amerikanska storstäder med "progressivt" styre torde vara våldsammare (Philadelphia, Chicago och Los Angeles bara för att nämna några).

      Person: Det är lysande att någon från Eritrea bidrar (?) till utvecklingen. Det är inte OK att utsätta någon för trakasserier. Speciellt inte på grund av hudfärg eller härkomst.

      Radera
    3. Sak: Det är en större övergripande problematik, huruvida vi ska ha invandring från shitholecountries till Sverige.

      Person: Alexander Isak är som varande barn till invandrare inte skyldig till något. Jag lyfter i blogginlägget en man som jag respekterar p.gr.a att han inte snuttifierar sig själv till kränkthetsoffer. Han hade kunnat gjort en Durmaz och blivit PK-älskling i varenda gammelblaska.

      Radera
  5. Ok, bra Carina-Fina försöker förklara men andemeningen i mitt inlägg var att jag inte förstår hyllningen ( gällande matchen var Isak den tid han spelade medioker) eller var det att Isak inte kallade rumänerna för djäv*la zigenare? Hylla nån som får skit/rasism kastat på sig är väldigt vanligt i Sveriges pk-korridorer när det handlar om icke vita,tror du att nån bryr sig om ex. Sebastian Larsson om han fått utstå rasism/glåpord pga sin vita hudfärg?
    För att klargöra. Jag har inget emot Alexander Isak, han är en intressant och lovande spelare, inte arrogant som Zlatan och jag har observerat att Isak gör korstecken när han ska springa in på plan,det är ett bra besked till detta muslimska kalifatet Sveriges samlade journalistkår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Min hyllning rör Alexander Isaks mänskliga storsinthet, då han utsattes för grova påhopp. Han avstod småttighet och att grotta ner sig i skiten. Det är inte många idag som gjort det, när det finns en så jättevarm och mysig PK-famn att trilla ner i.
    OBS Jag hyllar inte Alexander Isak för att han "fått skit/rasism kastat på sig". Jag hyllar honom för att han är stoisk och i mina ögon en ovanligt hederlig natur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle iofs vara meningslöst att jämföra Durmaz och hans offerkofta här,eftersom det var ju för att Sverige förlorade pga urbota dum tabbe av Durmaz som han påstod att han drabbades av hatstorm på sociala medier ( det var ju fejk mycket av det påstådda hatet från svenskar)
      Här gäller det Rumänien och deras rasism som även ex Norska spelare drabbats av, så återigen, inte göra en höna av en fjäder.
      Varför ska Isak eller svensk media i allmänhet lägga kraft och krut på Rumäniens oborstade fotbollsligister? Räcker att Sverige låter deras tiggare ockupera alla matbutiker...

      Radera
    2. You are fine, I am fine, we are fine.

      Radera
  7. Jag har, och jag tror på rimliga grunder, att även du har gått den carlzonska "Charmkursen"? Det var i och för sig rätt mycket ompackerade floskler men det fanns några guldkorn som jag tagit åt mig. "Det är inte andra som gör dig ledsen och upprörd, det är du som låter dem". Alexander låt inte cromagnonmänniskorna på läktaren påverka sig. Därav min inledande kommentar.

    Jag klandrar inte heller de som söker sig till en [bättre] framtid. Det hade vi nog alla gjort. Jag vänder mot de som lät det ske genom en fullständigt vansinnig migrations- och bidragspolitik. De som lovade rundhänt och överlät notan till kommunerna så att dessa måste spara in på våra unga och gamla. De som låt ofränderna komma undan påhoppen på svenska folket. Nu när det inte längre går att dölja säger de sig vara överraskade och naiva. SD har för hundra gubbar skrivit det med eldskrift det senaste kvartsseklet. Men bara för att inte ge dem rätt har våra förtroendevalda (sic, vilket ord) tillsammans med media gjort att för att förringa och dölja.

    Utan att det är ofrändernas eget fel kan vi inte fortsätta att hysa dem om det även i framtiden ska finnas ett land för svenska folket. "Tack för visat intresse men nu är det dags att ni åker hem och bygger upp era egna länder." Dessa människor har visat drivkraft genom att ta sig ett kvarts varv runt jorden och borde följaktligen vara en tillgång för det egna landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade charmkursen helt och hållet - emigrerade till Californien då, var tjänstledig, gravledig, mammaledig med tre barn efter varandra. Men vet mycket väl vad du menar. Och jag säger att vi tycker samma sak, men uttrycker oss olika<3

      Radera