onsdag 15 maj 2019

Att bli gammal i Sverige - en avskyvärd mardröm.



Idag läser jag på Samnytt om den påstått 18-årige Nawras Alkafri som sommarjobbade på Victoria vård och omsorgsboende genom Malmö stads satsning ”Ung i sommar”. Nawras som tidigare är dömd för olaga intrång använde arbetstiden till att förnedra vårdtagare och samtidigt filma sina handlingar. Så fruktansvärt sjukt och primitivt. 

Jag blir inte yngre, en fasa för att åldras och bli liggande grönsak har alltid funnits där, det är normalt med tankar åt det hållet. Men nu, nu är det inte bara skräcken för själva kroppens eventuella förfall - nu är det dessutom fasan att slängas på gatan, låsas in utan dusch, promenader och mat, eller bli sittande inlåst med människor som inte förstår vad jag säger, talar mitt språk , och med en kultur som inte vill mig väl. Vilken guldsits våra politiker har bäddat för oss -  jag måste hitta en lösning för att komma undan denna mara innan det är för sent. Hur tänker ni?


Men damage-control funkar på SVT, med rekordhastighet fick vi just idag ett strålande Sörgårdenreportage om hur de unga kan spela Fia med oss, och hur vackert allt kan vara, enligt Helin-devisen "Ordet är fritt hos oss som har ordet i vår makt, och vi kan fritt förolämpa dem som betalar för att höra oss, men ändå väntar vi på bifall."


SVT: - "Unga ska ge guldkant i äldreomsorgen."


6 kommentarer:

  1. Tonald Drump2019-05-16 06:50

    Harakiri före äldreboende.

    SvaraRadera
  2. Min lösning är en enkel biljett till Dignitas i Schweiz där man får hjälp att avsluta sitt liv under värdiga former. Har redan sparat så att jag tror att det räcker. Nu dröjer det nog iofs inte så länge innan aktiv dödshjälp tillåts även i Sverige. Den finns ju redan i formen av vanvård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du att de har kapacitet för alla panikslagna åldrande svenskar?

      Radera
  3. Om man är så uppgiven varför inte passa på att taga med sig en hoper andra...
    Oklahoma?

    Jungman Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raymond Zweigberg2019-05-16 10:04

      Jag fick en idé men tvekar att skriva. Den innefattar ett explosivt plagg och en folksamling i slutet på arbetsveckan.

      Radera
    2. Klä en robot gräsklippare?
      Men sådana äro ju icke vi, svenskar.
      Än!?

      Jungman Jansson

      Radera