fredag 18 maj 2018

Noli me tangere. Jag anar hur Ulf Lundell känner sig.



Ulf Lundell, 68, lever själv på gården Svinaberga utanför Kivik.
 Utöver sina tre äktenskap har han inte haft något socialt umgänge på över 40 år.

– Jag kan inte leva ensam på Österlen så här. Jag har inga bekanta. Jo, jag har några som jag pratar med på bygden. Men jag har inte haft några nära vänner sedan jag var 25 år. Det har varit kvinnorna som har varit mina vänner. De har kommit, stannat, förfasats och gått, säger han.
Var han skulle hitta nya vänner vet han inte.
– På golfbanan då? Hahaha! Flugfisket? Jag är inte asocial, men jag är ganska osocial. Ska jag flytta till Kanarieöarna och gå med i någon slags pensionärsförening? Men jag vet, utan socialt nät är det lätt att uppslukas av den totala meningslösheten.

Ulf Lundell verkar vara en jobbig jävel, men jag älskar hans musik, hans konst och hans böcker och t.o.m hans evigt mediala kamp för rätten till uppmärksamhet och att få vara en grumpy old man. 

Jag kan känna igen mig i mycket av Ulf Lundells själsbryderier, men tror han måste tänka om. 

Jag ser att jag också blir bara mer och mer enstörig, men det finns en anledning.  Jag har redan levt tusen liv, och jag orkar inte förställa mig mer, jag tyar inte ens att försöka platsa, jag är helt misslyckad i fina kretsar, jag vet inte hur man gör när man sprätter och tar plats, jag vet inte hur man imponerar med yta. Och jag har slutat vilja veta. 

At the end of the day, är valet mellan att leva ensam i total meningslöshet, eller tillsammans med andra i total meningslöshet. 

Som tur är har jag Björn, ön, och några få nära som låter mig vara mig. Mitt råd till Ulf är att njuta av de som han pratar med på bygden - det är gott så. 

Idag har jag varit i Mariefred, en av mina favoritplatser på jorden, jag känner hur min kropp och själ värms av den naturliga öppenheten jag bemöts av i leksaksaffären, bokhandeln, ICA, apoteket, ja tom på systembolaget, dessa vardagsälskliga sörmlänningar ger mig oändligt mer än alla fakemänniskor på vilket ytligt party som helst. 

Mitt tips till Ulf Lundell är annars att engagera sig i Sveriges framtid, och att starta en blogg. Tack gode gud för all klokhet jag får av mina läsare varje dag, det är den absoluta motsatsen till meningslösheten. 

 PS.Ta hand om några katter, djur är bättre för själen än dom flesta människor.

13 kommentarer:

  1. Ursäkta Carina, men i Mariestad bor det västgötar. Trevligt folk det också. Blodsven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men!!! Jag vet inte ens var jag varit hela dan!!!! Skylles på stress inför att gifta bort en son imorgon;-) Tack!

      Radera
    2. Lätt hänt, Carina. Hoppas du får en härlig dag med bröllop och glädje i den sköna och vackra försommarvärmen. Blodsven

      Radera
  2. Känner igen mig, men jag är även introvert. Sista meningen, är precis som jag har det, mina hundar, katter och min hustru, det räcker gott. Fått skivan? du vet vem....

    SvaraRadera
  3. ”Öppna landskap” har kallats för en alternativ nationalsång.

    Men om Sverigedemokraterna går starkt i extravalet vill Ulf Lundell förbjuda att den spelas.

    ”Då finns det inga öppna landskap längre”, skriver han på sin blogg.
    År 2014 skrev Ulf såhär. Han kunde ju starta en invandrare förläggning på sin gård så behövde han inte klaga på ensamhet. Jag har inte läst något om att han har ändrat åsikt.
    Tyck inte synd om honom. men jag är en Lundellfan trots allt...Bloggen la han ner.
    Meningen med livet ser man först när man är på väg att mista det...
    DGDF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord från dig,och även från "Anonym" i kommentaren nedan.Vi är alla dödliga,och om President eller Rikskansler måste de likväl som jag,emellanåt besöka toan !

      Radera
  4. UNDERBAR, självutlämnande expose` som man lätt kan känna igen sig i.
    Total meningslöshet vill jag, som vedbodspsykolog, helt utesluta.
    @ Carina, Din kämparglöd, stridsvilja, klarsynthet och humor säger något helt annat, det kan inte vara en fasad.

    @ Ulf Lundell: Det måste vara skönare att leva ensam, än att lyda under en återuppstånden, gapig dinosaurie från 68-rörelsen, en relik från #jagärhär, #skickamigistället eller #metoo, någon som totalt tappat all verklighetsförankring och sagt adjö till realism, djupt försjunken i sagoboken Tusen & en natt, sådana som Du skadades av innan 2006, året Du äntligen fick kraft att fly slöddermalm och gick i nyttig exil utanför den toxiska glasbubblan.
    Extremistiska, giftiga militanta asylmadrasser, mogna för mentalvård, NEJ TACK, sådana kan knäcka den starkaste man.

    Sluta inte leta, därute finns en nationell själsfrände, en intelligent, varm nordisk kvinna för Dig (Carina är upptagen, men utbudet växer enligt opinionsmätningarna, titta efter skönheter med SD eller AfS-märken i klädseln ;-).


    SvaraRadera
  5. Carina:
    Sörj inte Jetset,och liknande "promis"....
    Kan intyga att dessa är för oss normala,mer än främmande.Min hustru berättade mycket från hennes aktiva liv i olika sällskap,och som hon ibland sade."Väl jag hade så svår att låta mig bländas in i kretsen".
    Ibland kände vi två oss likväl tvingade att närvara,när vissa av dem,bjöd in.
    Träffar där den ene sökte överträffa den andre. Eller som jag själv kände,otrolig falskhet från flertalet !
    Kan försäkra det kändes skönt att lämna dem,och komma ut i friska luften.Men detta har du säkert själv upplevt.
    Hellre leva kargt,än spela med i deras konstlade föreställningar !

    SvaraRadera
  6. Många lysande tankar från er alla med livserfarenhet. Men det finns unga hopp som denna länk från googleflödet.
    http://www.friatider.se/h-r-r-hon-sveriges-idealm-nniska-2017
    Absolut inte "idealmänniskan" utan hon som skrev det.
    Sen all lycka till grabben och hon han ska gifta sig med. Eller? Visst vore det trist att skriva; Gratulerar att din hen ska gifta sig med hen. ;-) Mässkalle

    SvaraRadera
  7. Den gamle stofilen (som röstade MP) är slut, en surmagad misantrop.
    Bitterheten och hatet mot SD driver honom nu i graven.
    Han för krig på alla upptänkliga fronter, sådant tar på krafterna.
    Från attacker på sina egna fans i fildelningsdebatten till grannar och lokala föreningen Kivik Art Centre m.fl.
    Hur frisk är man t.ex. när man offentliggör att tidigare flickvännen – Stödstrumpan och kolumnisten på vänstertidningen ETC, Maria-Pia Boëthius, enl. Lundell hade vissa ”alternativa sexuella penetreringspreferenser”.

    De tolv första takterna av ”Öppna Landskap” har Lundell stulit rakt av från visan “Hör hur västanvinden susar” av Lars August Lundh.
    Mats Dagerlind retar honom ytterligare med egen version och blir då omedelbart hotad med advokater :-)
    "Sverigevänlig version av Ulf Lundells 'Öppna landskap', inspelad p.g.a Uffes hot om att dra in sin låt om SD skulle gå framåt i det extraval som Löfven utlyste, men sedan aldrig höll."
    https://soundcloud.com/demofon/svenska-landskap

    Hur sur kommer uffe inte att bli efter valet, på en knallröd PH-skala?

    F*n vad jag saknar ”öppna landskap” med Ultima Thule (förbjuden av surfit*an lundell på YouTube), midsommar blir aldrig riktigt fullbordad utan den versionen.

    SvaraRadera
  8. Kloka ord Carina-Fina.
    Tá de livet bjuder och njut.
    Djuren ger oss stor glädje.
    Hjälpa utsatta djur ingen dum idé.
    Hmmm

    SvaraRadera
  9. Vilken klok kvinna du är Carina. Känner så väl igen mig själv. Mina tusen föregående liv har sugit musten ur mig och nu vill jag njuta friden och umgås ofta gärna bara med mig själv mellan varven. Din blogg Carina är en oas för oss likasinnade tänkare.

    SvaraRadera
  10. I am there, doing that and bying the T-shirt!

    SvaraRadera