söndag 11 mars 2018

Legendaren Ulf Nilson är död.


 Bo Strömstedt, chefredaktörernas chefredaktör:
”Ulf Nilson har genom åren varit Expressen, och mig, till daglig nytta. Hans arbetskapacitet är utan gräns. I snabba nyhetssituationer har han få likar: encyklopedin i hans huvud går från A till Ö och han har total tillgång till den.”

Jag själv sörjer att en gudabenådad, genuin och storartad världsjournalist har lämnat oss. 

Ulf Nilsson var min idol, han var större än tidningen han skrev på, läsarna älskade hans medfödda skrivargärning som kom från ådra, själ och hjärta. Eleganten, underhållaren, sanningssägaren, humoristen Ulf Nilson levde sitt kall, han älskade nyheter, han levde i viljan att veta, skriva och berätta. 

Jag är så tacksam.

Ulf Nilson var så långt från dagens uppfostrande agendamurvlar att det vore en skam att nämna dem på samma dag. Konstaterar bara att en simpel dynghög alltid är en simpel dynghög, och visst var det Jan Helin som på slutet av Ulf Nilsons karriär hånade Ulf Nilson för att vara en gaggig gammal farfar som borde få sparken. 

Jag publicerar en kolumn från 2010, den visar att Ulf Nilson inte bara var framsynt, utan också extremt oberoende, stark och suverän. Hela svenska folket förstod allt, men det korrekta etablissemanget fick dåndimpen av det han skrev. 

Det skulle ju dröja minst 7 - 8 eländiga hyckelår innan de politiker som vi då trodde vi kunde lita på vågade ta samma sanningar i sin mun.


2 kommentarer:

  1. Ta bladet från munnen i ordets rätta bemärkelse,
    vågade denne framstående journalist.
    Jag bugar djupt för skribentens oräddhet.
    Frid över Ulf Nilsons minne.
    Svea

    SvaraRadera
  2. @Svea, jag instämmer. Jag minns att jag träffade honom på Charles de Gaulles flygplats. Han var även lysande på att berätta på tu man hand om sina upplevelser och konklusioner. Jag köpte alltid Expressen då när han fick skriva. När han inte fick skriva slutade jag köpa expressen.

    Världen har blivit demokratisk journalist fattigare.
    Ulf, Vila i Frid.
    Mässkalle

    SvaraRadera