fredag 8 december 2017

´ It’s a very great fashion to have a food intolerance.’

(OBS denna artikel handlar om modeaccessoars-allergier, inte riktiga dödliga allergier)
Från glutenintolerans till en vitlöks- eller tomatallergi osv, osv, fler och fler människor vill väcka uppmärksamhet med vad de kan och inte kan äta.

Men chef Raymond Blanc, på den tvåstjärniga restaurangen Belmond Le Manoir aux Qait´Saisons i London, har nu gått i taket på påstådda och fashionabla allergi-manier, som upp upp till 50 gäster varje kväll påstår sig ha.

- Jag tittar varje kväll på mitt beställningarna, och det är skrämmande - varje kväll minst 50 specialorders, och vi måste ta var och en av dem på största allvar. 

Raymond Blanc öppnade sin restaurang för trettio år sen, och då fanns inte detta problemet, "när allt kommer omkring - vi är faktiskt ett mästerkök - inte ett sjukhus."

Jag håller helt med Raymond Blanc. En restaurang är inte ett sjukhus, om man lider av ett allvarligt tillstånd som dikterar dieten, ät då inte på krogen, eller gå till en specialkrog. 
Eller stanna hemma och ät er glutenbefriade, sockerbefriade, saltbefriade, stärkelsebefriade, köttbefriade, allting-befriade fabrikat från din lokala supermarket......... 

Har varje sommar slagits av hur många av våra gäster som är "allergiska mot fisk", men bara har fiskbensallergier. Och fiskben ses aldrig på våra tallrikar.









5 kommentarer:

  1. En del personer kräver laktosfri mjölk i sitt kaffe.
    Däremot bälgar de i sig vispgrädde till jordgubbarna.
    Knäppt.

    SvaraRadera
  2. Den inbillade sjuke kan snart inte äta något. Så jag håller med, stanna hemma och komponera den egna maten. Personalen har nog med oss andra dinerare.

    SvaraRadera
  3. Vi har haft beställningar till gäster som i månader i förväg larmat om att dom är veganer. För mig är det en rätt stor konst att servera veganer, men jag går alltid all in, lärde mig allt, köpte till och med veganöl och veganvin som jag inte visste fanns.
    Inga plus i kanten för mig, de ångrade sig när dem till ön, och ville ha smörstekt abborre och samma vin och öl som alla andra. Dett har hänt mig så många gånger! Vad är det frågan om, att få stå i centrum, att bli bugad för?

    SvaraRadera
  4. När dessa matintoleranta sitter på kammaren,
    frossar de säkert i alla farligheterna.
    Ister

    SvaraRadera
  5. Har inte rotat rätt på korrekt info men för kanske 15 år sedan var det väl en hel del vegananarkister som demonstrerade och lynchade päls och skinnaffärer - och sedan sågs de sitta och glufsa i sig på McDonalds? Lite dåtidens AFA.
    Vänstern har alltid varit läskiga men det som pågår idag är Nordkorea 2.0. De tar över allt med sina # och folk är så korkade så att de hakar på! Låter sig drivas med i värdegrunsmyten som ska stå för allas lika värde men som hela tiden motsäger sig själv i och med alla som inte tycker som dem är inte lika mycket värda... Kokande grodan är inte en myt. Den är ett faktum.

    SvaraRadera